Markkinointisuunnitelma Ojamaan ratsastustallille
Sippala, Jaana (2007)
Sippala, Jaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092020
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointisuunnitelman laatimista pienyrityksien näkökulmasta niiden
rajalliset resurssit huomioon ottaen. Markkinointisuunnitelman laatiminen on aikaa vievä prosessi, mutta
siihen kannattaa panostaa. Ilman markkinointia pienikään yritys ei tule selviämään kannattavasti
markkinoilla.
Tutkimuksen case -yritys on pieni Ojamaan ratsastustalli Päijät-Hämeen Kärkölässä. Opinnäytetyön
tarkoitus on ollut laatia Ojamaan tallille ohjeellinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla kehitetään
toimintaa, tehdään tallia tunnetuksi ja lisätään asiakasmäärää. Suunnittelun keskeisimmät vaiheet ovat
erilaiset analyysit, päämäärien ja tavoitteiden muotoilu, kohdemarkkinoiden määrittely ja strategiset valinnat.
Tietoja työtä varten on saatu kirjojen ja internetin lisäksi haastattelemalla tallin omistajaa sekä
muita ihmisiä, jotka ovat tallilla käyneet. Yksi osa työtä oli järjestää tallilla avoimien ovien päivä ja suunnitella
asiakaspalautelomake, jotta markkinointitoimenpiteet saadaan alulle. Työn alussa käsitellään myös
hevosmatkailua, koska se antaa case yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia kehittää toimintaansa.
Markkinointisuunnitelma on toteutettu niin, että suunnitelman jokaisessa eri kohdassa on ensin kirjoitettu
asian teoriaa, jonka jälkeen se on sovellettu käytäntöön Ojamaan tallia koskevaksi. Tämän on tarkoitus
helpottaa yrittäjää suunnittelemaan markkinoinnin teorian ja käytännön esimerkkien pohjalta tulevaisuudessa
yrityksensä markkinointia.
rajalliset resurssit huomioon ottaen. Markkinointisuunnitelman laatiminen on aikaa vievä prosessi, mutta
siihen kannattaa panostaa. Ilman markkinointia pienikään yritys ei tule selviämään kannattavasti
markkinoilla.
Tutkimuksen case -yritys on pieni Ojamaan ratsastustalli Päijät-Hämeen Kärkölässä. Opinnäytetyön
tarkoitus on ollut laatia Ojamaan tallille ohjeellinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla kehitetään
toimintaa, tehdään tallia tunnetuksi ja lisätään asiakasmäärää. Suunnittelun keskeisimmät vaiheet ovat
erilaiset analyysit, päämäärien ja tavoitteiden muotoilu, kohdemarkkinoiden määrittely ja strategiset valinnat.
Tietoja työtä varten on saatu kirjojen ja internetin lisäksi haastattelemalla tallin omistajaa sekä
muita ihmisiä, jotka ovat tallilla käyneet. Yksi osa työtä oli järjestää tallilla avoimien ovien päivä ja suunnitella
asiakaspalautelomake, jotta markkinointitoimenpiteet saadaan alulle. Työn alussa käsitellään myös
hevosmatkailua, koska se antaa case yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia kehittää toimintaansa.
Markkinointisuunnitelma on toteutettu niin, että suunnitelman jokaisessa eri kohdassa on ensin kirjoitettu
asian teoriaa, jonka jälkeen se on sovellettu käytäntöön Ojamaan tallia koskevaksi. Tämän on tarkoitus
helpottaa yrittäjää suunnittelemaan markkinoinnin teorian ja käytännön esimerkkien pohjalta tulevaisuudessa
yrityksensä markkinointia.