Asiakastyytyväisyystutkimus Joensuun Gigantille
Holopainen, Roope (2014)
Holopainen, Roope
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää Joensuun Gigantin asiakkaiden tyytyväisyyttä Joensuun Gigantin myyjien henkilökohtaiseen myyntityöhön ja asiakaspalvelun laatuun. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisena asiakkaat pitävät Joensuun Gigantin imagoa. Tutkimuksen tulosten pohjalta tarkoituksena oli keksiä kehitysideoita, joilla Joensuun Gigantti pystyisi parantamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Gigantti Oy Ab Joensuun myymälä.
Opinnäytetyö koostui kolmesta eri osa-alueesta, joita olivat teoria, empiria sekä pohdinta. Teoriaosuudessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Empii-rinen osuus sisältää kyselylomakkeen suunnittelun, tutkimuksen toteutuksen sekä tutkimustulokset. Pohdinnassa on analysoitu tutkimustuloksia ja mietitty kehittämisideoita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, jossa käytettiin kyselylomaketta. Kysymykset liittyivät tutkimusongelmaan, Joensuun Gigantin palvelun laatu-ulottuvuuksiin, asiakaspalveluun, taustamuuttujiin ja yrityksen imagoon. Tutkimuksesta kävi ilmi, että kokonaisuudessaan Joensuun Gigantin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä, mutta kehitettävää löytyi myyjien tarvekartoituksesta, henkilökunnan määrässä puhelinosastolla sekä Joensuun Gigantin erottuvuudessa kilpailijoistaan.
Opinnäytetyö koostui kolmesta eri osa-alueesta, joita olivat teoria, empiria sekä pohdinta. Teoriaosuudessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Internetiä. Empii-rinen osuus sisältää kyselylomakkeen suunnittelun, tutkimuksen toteutuksen sekä tutkimustulokset. Pohdinnassa on analysoitu tutkimustuloksia ja mietitty kehittämisideoita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, jossa käytettiin kyselylomaketta. Kysymykset liittyivät tutkimusongelmaan, Joensuun Gigantin palvelun laatu-ulottuvuuksiin, asiakaspalveluun, taustamuuttujiin ja yrityksen imagoon. Tutkimuksesta kävi ilmi, että kokonaisuudessaan Joensuun Gigantin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä, mutta kehitettävää löytyi myyjien tarvekartoituksesta, henkilökunnan määrässä puhelinosastolla sekä Joensuun Gigantin erottuvuudessa kilpailijoistaan.