Vararahasto ja säästäminen: case Kotka Danske Bank Oyj
Kaartoaho, Linda (2014)
Kaartoaho, Linda
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066177
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Danske Bank Kotkan konttorin ajanvarausasiakkaiden mieltymyksiä koskien säästämistä ja vararahaston tarpeellisuutta. Työn tavoitteena oli selvittää tarkemmin sitä, miten asiakkaat mieltävät säästämisen ja vararahaston tarpeellisuuden ja mitä pankki toivoo asiakkailtaan. Tavoitetta on selvitetty kyselykaavakkeen avulla, johon nämä ajanvarausasiakkaat vastasivat asiantuntijan läsnä ollessa. Pankin näkökulmaa saatiin haastattelemalla Kotkan konttorin kahta asiantuntijaa.
Opinnäyte on rakennettu ensin pohjustamalla säästämisen ja vararahaston perusteita ja niiden tarpeellisuutta. Näiden jälkeen tutustutaan toimeksiantaja yritykseen Danske Bankiin ja heidän tuotetarjontaansa. Lopuksi tutkitaan kyselykaavakkeesta saatuja tuloksia ja verrataan niitä pankin tavoittelemiin tuloksiin. Toimeksiantaja yritys halusi myös saada tästä itselleen hyötyä, joten aivan loppuun on koottu kehitysideoita koskien säästämistä ja vararahastoa Danske Bankissa.
Opinnäytteen tulokset ovat aika rajalliset ja otanta oli vain ajanvarausasiakkaat, joten laajaa tutkimusta koskien koko Kotkan konttoria ei ole. Kyselyä ei jaettu kaikille asiakkaille. Tutkimuksesta saatuja tuloksia pystyy kuitenkin hyödyntämään edelleen pankin toimintatavoissa.
Suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista ajanvarausasiakkaista on jo jonkinlaisen vararahasto ja säästömenetelmä. Nuorten joukossa oli kuitenkin huomattavaa, että vararahastoa kannattaisi markkinoida heille enemmän. Säästämisen tarpeellisuutta kannattaa muistuttaa asiakkaille jatkuvasti, koska elämäntilanne voi muuttua nopeasti. Pahat päivät koettelevat enemmän nuoria asiakkaita kuin vanhempia, ja siksi vararahastoa tulisi markkinoida heille aktiivisemmin.
Opinnäyte on rakennettu ensin pohjustamalla säästämisen ja vararahaston perusteita ja niiden tarpeellisuutta. Näiden jälkeen tutustutaan toimeksiantaja yritykseen Danske Bankiin ja heidän tuotetarjontaansa. Lopuksi tutkitaan kyselykaavakkeesta saatuja tuloksia ja verrataan niitä pankin tavoittelemiin tuloksiin. Toimeksiantaja yritys halusi myös saada tästä itselleen hyötyä, joten aivan loppuun on koottu kehitysideoita koskien säästämistä ja vararahastoa Danske Bankissa.
Opinnäytteen tulokset ovat aika rajalliset ja otanta oli vain ajanvarausasiakkaat, joten laajaa tutkimusta koskien koko Kotkan konttoria ei ole. Kyselyä ei jaettu kaikille asiakkaille. Tutkimuksesta saatuja tuloksia pystyy kuitenkin hyödyntämään edelleen pankin toimintatavoissa.
Suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista ajanvarausasiakkaista on jo jonkinlaisen vararahasto ja säästömenetelmä. Nuorten joukossa oli kuitenkin huomattavaa, että vararahastoa kannattaisi markkinoida heille enemmän. Säästämisen tarpeellisuutta kannattaa muistuttaa asiakkaille jatkuvasti, koska elämäntilanne voi muuttua nopeasti. Pahat päivät koettelevat enemmän nuoria asiakkaita kuin vanhempia, ja siksi vararahastoa tulisi markkinoida heille aktiivisemmin.