PROSESSIAJATTELULLA LISÄÄ LAATUA TILITOIMISTON TILINPÄÄTÖSTYÖHÖN
Kurki, Kirsi (2007)
Kurki, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten tilitoimistossa tehtävän tilinpäätöksen laatua voisi parantaa.
Työ laadittiin siten, että sitä voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana laatutyössä. Asiakaspalaute ja
johdon asettamat tavoitteet olivat lähtökohtana opinnäytetyölle.
Opinnäytetyön teoriaosa rakentui laadusta ja sen historiasta, laadun eri näkökulmista ja yleisimmistä
laadun parantamisen ja mittaamisen apuvälineistä. Laatujärjestelmä on yritysjohdon apuväline, joka helpottaa
toiminnan johtamista, suunnittelua, toteuttamista ja valvontaa. Teorian pohjalta päädyttiin kuvaamaan
tilinpäätösprosessi ja sen alaprosessi tilinpäätöksen laadinta. Tilinpäätösprosessi on tilitoimiston
avainprosessi, joten laatutyö aloitettiin sen kuvaamisesta. Prosessikuvausten laadintaa varten perehdyttiin
prosessiajattelun teoriaan ja käytännön esimerkkeihin. Laatujärjestelmään kuuluva laatukäsikirja
edellyttää kaikkien prosessien tunnistamista ja kuvaamista. Tilinpäätösprosessiin liittyvien laatulomakkeiden
käyttö on ohjeistettu tilinpäätöksen laadintaprosessin yhteydessä. Lomakkeet ovat osa Taloushallintoliiton
tuottamaa ja tilitoimistoille tarkoitettua laatujärjestelmään perustuvaa aineistoa.
Prosessi- ja työtapakuvaukset laadittiin tilitoimiston kirjanpitäjiä ja johtoa varten. Prosessien kuvaamisen
kautta käytiin läpi koko tilinpäätösprosessin toiminta ja sen toimivuuteen vaikuttavat tekijät. Prosessit
kuvattiin vuokaavioina, koska ne havainnollistavat parhaiten tapahtumia ja työvaiheita. Nykytilan kartoitus
ja tulevaisuuden tavoite ovat osa laadun parantamista. Asiakkaille pyritään jatkossa tuottamaan
laadukkaampia tilinpäätöksiä ja tarjoamaan parempaa palvelua. Henkilökunnan työhyvinvointia parannetaan
riittävällä ohjeistuksella. Tilitoimiston johto saa prosessin kehittämistyön tuloksena paremmin
analysoitua tietoa päätöksenteon tueksi.
Opinnäytetyössä laaditut prosessikaaviot ja työohjeet otetaan käyttöön asiakkaiden kulumassa olevien
tilikausien aikana ja seuraavat tilinpäätökset laaditaan näiden ohjeiden perusteella. Prosessin toimintaa
tullaan mittaamaan tasapainoitetun mittariston avulla. Mittariston laadinta ei kuulu tähän opinnäytetyöhön.
Työ laadittiin siten, että sitä voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana laatutyössä. Asiakaspalaute ja
johdon asettamat tavoitteet olivat lähtökohtana opinnäytetyölle.
Opinnäytetyön teoriaosa rakentui laadusta ja sen historiasta, laadun eri näkökulmista ja yleisimmistä
laadun parantamisen ja mittaamisen apuvälineistä. Laatujärjestelmä on yritysjohdon apuväline, joka helpottaa
toiminnan johtamista, suunnittelua, toteuttamista ja valvontaa. Teorian pohjalta päädyttiin kuvaamaan
tilinpäätösprosessi ja sen alaprosessi tilinpäätöksen laadinta. Tilinpäätösprosessi on tilitoimiston
avainprosessi, joten laatutyö aloitettiin sen kuvaamisesta. Prosessikuvausten laadintaa varten perehdyttiin
prosessiajattelun teoriaan ja käytännön esimerkkeihin. Laatujärjestelmään kuuluva laatukäsikirja
edellyttää kaikkien prosessien tunnistamista ja kuvaamista. Tilinpäätösprosessiin liittyvien laatulomakkeiden
käyttö on ohjeistettu tilinpäätöksen laadintaprosessin yhteydessä. Lomakkeet ovat osa Taloushallintoliiton
tuottamaa ja tilitoimistoille tarkoitettua laatujärjestelmään perustuvaa aineistoa.
Prosessi- ja työtapakuvaukset laadittiin tilitoimiston kirjanpitäjiä ja johtoa varten. Prosessien kuvaamisen
kautta käytiin läpi koko tilinpäätösprosessin toiminta ja sen toimivuuteen vaikuttavat tekijät. Prosessit
kuvattiin vuokaavioina, koska ne havainnollistavat parhaiten tapahtumia ja työvaiheita. Nykytilan kartoitus
ja tulevaisuuden tavoite ovat osa laadun parantamista. Asiakkaille pyritään jatkossa tuottamaan
laadukkaampia tilinpäätöksiä ja tarjoamaan parempaa palvelua. Henkilökunnan työhyvinvointia parannetaan
riittävällä ohjeistuksella. Tilitoimiston johto saa prosessin kehittämistyön tuloksena paremmin
analysoitua tietoa päätöksenteon tueksi.
Opinnäytetyössä laaditut prosessikaaviot ja työohjeet otetaan käyttöön asiakkaiden kulumassa olevien
tilikausien aikana ja seuraavat tilinpäätökset laaditaan näiden ohjeiden perusteella. Prosessin toimintaa
tullaan mittaamaan tasapainoitetun mittariston avulla. Mittariston laadinta ei kuulu tähän opinnäytetyöhön.