Yhteisöllisyyden tukeminen päiväkotiryhmässä
Katainen, Sallamari (2014)
Katainen, Sallamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295298
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli yhteisöllisyyden tukeminen päiväkotiryhmässä. Työ toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin kunnallisen päiväkodin kanssa, 3-5 – vuotiaiden lasten ryhmässä. Toimintaan osallistui 20 lasta ja neljä henkilökunnan jäsentä. Päiväkotiryhmä oli jaettu neljään pienryhmään, ja toiminta tapahtui pääasiassa pienryhmien kesken. Ryhmät osallistuivat toimintaan kerran viikossa, viiden viikon ajan helmi-maaliskuun aikana 2014.
Päätavoitteena työssä oli suunnitella ja toteuttaa ryhmän yhteisöllisyyttä tukeva, toiminnallisia menetelmiä sisältävä kokonaisuus. Draamaa, leikkejä, sadutusta ja kuvallista ilmaisua yhdistelevässä toiminnassa korostui yhteinen tekeminen. Tavoitteiden toteutumista seurattiin havainnointilomakkeella, jonka henkilökunnan jäsenet täyttivät jokaisen toimintakerran jälkeen. Opinnäytetyön tekijä arvioi myös itse toimintaa jokaisen kerran jälkeen. Muita arviointikeinoja olivat keskustelu ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, lapsilta toiminnan aikana saatu palaute sekä lasten tuottamat sadut. Toisena tavoitteena oli tuoda päiväkodin henkilökunnalle ideoita yhteisöllisyyden lisäämiseksi päiväkodin arjessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan luovia toimintoja varhaiskasvatuksessa, lasten sosiaalisuutta ja sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä yhteisöllisyyttä. Tavoite, ryhmän yhteisöllisyyden tukeminen, toteutui muun muassa siten, että yhteisen toiminnan painopiste oli lasten välisessä vuorovaikutuksessa, lapsilla oli mahdollisuus tehdä valintoja ja ryhmät tekivät yhteisiä päätöksiä. Lastentarhanopettajan kanssa keskusteltiin erilaisista tavoista tukea yhteisöllisyyttä päiväkodin arjessa.
Päätavoitteena työssä oli suunnitella ja toteuttaa ryhmän yhteisöllisyyttä tukeva, toiminnallisia menetelmiä sisältävä kokonaisuus. Draamaa, leikkejä, sadutusta ja kuvallista ilmaisua yhdistelevässä toiminnassa korostui yhteinen tekeminen. Tavoitteiden toteutumista seurattiin havainnointilomakkeella, jonka henkilökunnan jäsenet täyttivät jokaisen toimintakerran jälkeen. Opinnäytetyön tekijä arvioi myös itse toimintaa jokaisen kerran jälkeen. Muita arviointikeinoja olivat keskustelu ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, lapsilta toiminnan aikana saatu palaute sekä lasten tuottamat sadut. Toisena tavoitteena oli tuoda päiväkodin henkilökunnalle ideoita yhteisöllisyyden lisäämiseksi päiväkodin arjessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan luovia toimintoja varhaiskasvatuksessa, lasten sosiaalisuutta ja sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä yhteisöllisyyttä. Tavoite, ryhmän yhteisöllisyyden tukeminen, toteutui muun muassa siten, että yhteisen toiminnan painopiste oli lasten välisessä vuorovaikutuksessa, lapsilla oli mahdollisuus tehdä valintoja ja ryhmät tekivät yhteisiä päätöksiä. Lastentarhanopettajan kanssa keskusteltiin erilaisista tavoista tukea yhteisöllisyyttä päiväkodin arjessa.