Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esavisa-mobiilipeli

Könönen, Henri (2014)

Avaa tiedosto
Kononen_Henri.pdf (1.652Mt)
Lataukset: 


Könönen, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mediatalo ESA. Tämä opinnäytetyö käsitteli Drupalia, joka oli kolmanneksi suosituin julkaisujärjestelmä kirjoitushetkellä. Julkaisujärjestelmä toiselta nimeltään sisällönhallintajärjestelmä tarkoittaa tietojärjestelmää, jonka avulla voi luoda ja muokata sisältöä keskeisen hallintakäyttöliittymän kautta.

Työn tavoitteena oli tehdä Drupalilla hallintakäyttöliittymä, jonka kautta ylläpitäjät pystyivät lisäämään sisältöä Esavisa-mobiilipeliin. Peli on tietovisapeli, jossa käyttäjän täytyy vastata kysymyksiin tietyn ajan kuluessa. Kaikki kysymykset liittyvät Lahteen ja sen lähikuntiin. Kysymystyyppejä ovat monivalintakysymys, kuvakysymys, äänikysymys ja videokysymys. Peli ei voi hakea kysymyksiä suoraan tietokannasta. Tätä varten luotiin REST-servicen avulla päätepiste, johon Drupal haki kaikki tarvittavat tiedot annettujen parametrien mukaan. Näihin tietoihin pääsi käsiksi ihan millä selaimella tahansa kirjoittamalla selaimen osoiteriville oikean osoitteen. Drupalia käytettiin myös lisäämään tietoa tietokantaan, josta nämä kysymykset haettiin päätepisteeseen. Käyttöliittymä, jonka kautta kysymykset syötettiin tietokantaan, oli visuaalinen.

Käyttöliittymässä oli määritelty useita rooleja eri käyttäjille. Ainoastaan ylläpitäjät ja sisällöntuottajat saivat lisätä sisältöä peliin. Heidän lisäkseen oli olemassa tunnukset opiskelijoille, jotka saivat ehdottaa kysymyksiä peliin. Heidän ehdottamansa kysymykset eivät menneet suoraan peliin, vaan sisällöntuottajan täytyi ensin tutkia kysymys ja sen jälkeen hyväksyä tai hylätä se.

Pelin hallintakäyttöliittymä saatiin valmiiksi elokuun aikana, ja peli julkaistiin virallisesti Kätevä, Tekevä, Lukeva -messuilla Lahden messukeskuksessa 1.11.2013. Peli on ollut käytössä julkaisusta saakka ilman suurempia ongelmia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste