Työharjoittelun merkitys tekniikan alan koulutusohjelmille
Sweins, Kari (2014)
Sweins, Kari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää erilaisia työharjoittelumetodeja tekniikan alalle ja pohtia TET-jakson toimivuutta ammattikorkeakoulu tasolla. Opinnäytetyötä varten tehtiin kysely 24 veneteknologialinjan opiskelijalle. Vertailuryhmänä heille toimi 17 rakennustekniikan kolmannen vuoden opiskelijaa, sekä lisäksi haastateltiin 19 yritystä liittyen opinnäytetyön aiheeseen.
Haastattelujen perusteella suurimmalla osalla sekä venealan opiskelijoista että yrityksistä olisi kiinnostusta ammattikorkeakoulutasolla järjestettävään TET-jaksoon. TET toisi opiskelijalle hyviä kontakteja työelämään ja se voisi tuottaa hänelle harjoittelupaikan tai kesätöitä. TET-jakso ei sovi kaikille tekniikan aloille, mutta venealalle se voisi sopia.
Tekniikan alan työharjoittelua on verrattu merenkulku- ja sosiaali- ja terveysalan työharjoitteluun. Merenkulkualan koulutusta ohjaa ja määrää STCW-yleissopimus, joka määrittelee koulutussisällön eri tehtävätasoilla. Merenkulun ammattilaisilla tulee olla tehtävään vaadittava pätevyyskirja. Pätevyyskirjan saamiseksi opiskelijan tulee suorittaa siihen vaadittavat kurssit ja määrätyn verran ohjattua työharjoittelua. Kyseinen järjestelmä pilkkoisi tekniikan laajan koulutusalan pieniin osiin, jolloin laajan koulutuksen hyödyt jäisivät puuttumaan. Työntekijät tarvitsisivat useita pätevyyskirjoja menestyäkseen työelämässä, jonka seurauksena he olisivat suuren osan elämästään koulussa tai työharjoittelussa. Pätevyyskirjat eivät sovi niin laajalle koulutusalalle, kuin tekniikan ala. Sosiaali- ja terveysalalla on kolme työharjoittelujaksoa, joiden sisältö on valmiiksi määritelty. Samanlainen työharjoittelu käytäntö venealalla toisi oppilaille monipuolisemman ja suunnitellun työharjoittelun ja se lisäisi suhteita työelämää varten.
Haastattelujen perusteella suurimmalla osalla sekä venealan opiskelijoista että yrityksistä olisi kiinnostusta ammattikorkeakoulutasolla järjestettävään TET-jaksoon. TET toisi opiskelijalle hyviä kontakteja työelämään ja se voisi tuottaa hänelle harjoittelupaikan tai kesätöitä. TET-jakso ei sovi kaikille tekniikan aloille, mutta venealalle se voisi sopia.
Tekniikan alan työharjoittelua on verrattu merenkulku- ja sosiaali- ja terveysalan työharjoitteluun. Merenkulkualan koulutusta ohjaa ja määrää STCW-yleissopimus, joka määrittelee koulutussisällön eri tehtävätasoilla. Merenkulun ammattilaisilla tulee olla tehtävään vaadittava pätevyyskirja. Pätevyyskirjan saamiseksi opiskelijan tulee suorittaa siihen vaadittavat kurssit ja määrätyn verran ohjattua työharjoittelua. Kyseinen järjestelmä pilkkoisi tekniikan laajan koulutusalan pieniin osiin, jolloin laajan koulutuksen hyödyt jäisivät puuttumaan. Työntekijät tarvitsisivat useita pätevyyskirjoja menestyäkseen työelämässä, jonka seurauksena he olisivat suuren osan elämästään koulussa tai työharjoittelussa. Pätevyyskirjat eivät sovi niin laajalle koulutusalalle, kuin tekniikan ala. Sosiaali- ja terveysalalla on kolme työharjoittelujaksoa, joiden sisältö on valmiiksi määritelty. Samanlainen työharjoittelu käytäntö venealalla toisi oppilaille monipuolisemman ja suunnitellun työharjoittelun ja se lisäisi suhteita työelämää varten.