Öljypuu Oy:n brändiuudistus ja markkinointisuunnitelma
Mäntynen, Essi (2014)
Mäntynen, Essi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076400
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Öljypuu Oy:lle tehtävää brändinrakennusta ja markkinointia graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli luoda Öljypuulle mahdollisimman kokonaisvaltainen ja helposti hyödynnettävissä oleva brändiuudistus. Öljypuu Oy on Lappeenrantalainen, säilöttyjä elintarvikkeita valmistava ja myyvä yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat mm. marinoidut valkosipulit, hyytelöt, salaatinkastikkeet ja majoneesit. Öljypuun brändinrakennuksessa on hyödynnetty Design Management -prosessia, jossa käydään läpi yrityksen nykyhetki, kohderyhmät, kilpailijat, toimintatavat, peruslupaus, arvot, brändin ydin ja kilpailuedut sekä visuaalinen ja viestinnällinen identiteetti.
Öljypuun visuaalista identiteettiä käsitellään ilmeuudistuksen muodossa. Ilmeuudistus sisältää tunnuksen ja logon uudistamisen, graafisten elementtien määrittelyn, typografia- ja värivalinnat sekä uuden kuvitustyylin luomisen. Ilmeuudistuksen lopputuloksena suunniteltiin Öljypuulle käyntikortti- ja lomakepohja sekä tuote-etiketti-pohjat kaikkiin tuoteryhmiin.
Brändinrakennuksen ja ilmeuudistuksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi ehdotus Öljypuulle tehtävästä markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma sisältää ideoita Öljypuun perusmarkkinoinnin parantamiseksi sekä konseptitasoisen ehdotelman kaksivaiheisesta markkinointikampanjasta.
Öljypuun visuaalista identiteettiä käsitellään ilmeuudistuksen muodossa. Ilmeuudistus sisältää tunnuksen ja logon uudistamisen, graafisten elementtien määrittelyn, typografia- ja värivalinnat sekä uuden kuvitustyylin luomisen. Ilmeuudistuksen lopputuloksena suunniteltiin Öljypuulle käyntikortti- ja lomakepohja sekä tuote-etiketti-pohjat kaikkiin tuoteryhmiin.
Brändinrakennuksen ja ilmeuudistuksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi ehdotus Öljypuulle tehtävästä markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma sisältää ideoita Öljypuun perusmarkkinoinnin parantamiseksi sekä konseptitasoisen ehdotelman kaksivaiheisesta markkinointikampanjasta.