Tili- ja tilintarkastustoimiston toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti
Setälä, Petriina (2014)
Setälä, Petriina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066008
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä sekä tili- että tilintarkastuspalveluiden osalta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakastyytyväisyyttä, jotta sen pohjalta voidaan tehdä toiminnan kehittämissuunnitelma. Tarkoituksena oli erityisesti saada selville tilintarkastuspalveluita käyttävien asiakkaiden tyytyväisyys suhteessa muihin, sillä heidän kanssaan yhteydenpito on huomattavasti vähäisempää kuin tilitoimistoasiakkaiden.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja empiriaosuuteen, joista ensimmäisessä käsitellään yleisesti taloushallintoalaa ja erityisesti tilitoimisto- ja tilintarkastuspalveluita. Teoriaosuudessa perehdytään myös palveluun ja sen laatuun sekä asiakastyytyväisyyteen. Työn empiirisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys, kuvaillaan tutkimuksen toteutus sekä esitetään tutkimustulokset. Osuudessa tuodaan esiin myös tutkimuksen pohjalta laadittu toiminnan kehittämissuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena mutta hyödyntäen myös kvantitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisen menetelmän valinnan kautta pyrittiin saamaan laajempi kokonaiskuva asiakastyytyväisyydestä, jotta sen pohjalta voitaisiin luoda toimivia kehittämisehdotuksia. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin sähköisenä kesän 2013 aikana. Tutkimusjoukkona olivat ne yrityksen asiakkaat, joille voitiin lähettää kysely sähköpostitse. Joukon ulkopuolelle rajattiin lisäksi yrityksen uudet tai henkilöstöön sidoksissa olevat asiakkaat.
Tutkimustuloksista selvisi asiakastyytyväisyyden olevan pääasiassa erittäin hyvä, parannettavaa on lähinnä pienissä yksityiskohdissa. Tilintarkastusasiakkaiden tyytyväisyydessä ei todeta olevan juurikaan eroa tilitoimistoasiakkaisiin nähden. Tutkimuksen pohjalta toiminnan kehittämisen painopisteeksi ja haasteeksi nousee palvelun laadun säilyttäminen. Tärkeä osa-alue tällöin on henkilöstön tyytyväisyys ja hyvinvointi. Olennaista on myös asettaa toiminnalle pitkällä tähtäimellä tavoitteet, joiden pohjalta pystytään vastaamaan alan kehittymisen haasteisiin. Kilpailukeinoina ovat hyvä imago ja palvelun laatu sekä toiminnan kehittäminen sähköistymisen ja asiakkaan liiketoiminnan syvemmän analysoinnin suuntaan.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja empiriaosuuteen, joista ensimmäisessä käsitellään yleisesti taloushallintoalaa ja erityisesti tilitoimisto- ja tilintarkastuspalveluita. Teoriaosuudessa perehdytään myös palveluun ja sen laatuun sekä asiakastyytyväisyyteen. Työn empiirisessä osassa esitellään toimeksiantajayritys, kuvaillaan tutkimuksen toteutus sekä esitetään tutkimustulokset. Osuudessa tuodaan esiin myös tutkimuksen pohjalta laadittu toiminnan kehittämissuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena mutta hyödyntäen myös kvantitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisen menetelmän valinnan kautta pyrittiin saamaan laajempi kokonaiskuva asiakastyytyväisyydestä, jotta sen pohjalta voitaisiin luoda toimivia kehittämisehdotuksia. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin sähköisenä kesän 2013 aikana. Tutkimusjoukkona olivat ne yrityksen asiakkaat, joille voitiin lähettää kysely sähköpostitse. Joukon ulkopuolelle rajattiin lisäksi yrityksen uudet tai henkilöstöön sidoksissa olevat asiakkaat.
Tutkimustuloksista selvisi asiakastyytyväisyyden olevan pääasiassa erittäin hyvä, parannettavaa on lähinnä pienissä yksityiskohdissa. Tilintarkastusasiakkaiden tyytyväisyydessä ei todeta olevan juurikaan eroa tilitoimistoasiakkaisiin nähden. Tutkimuksen pohjalta toiminnan kehittämisen painopisteeksi ja haasteeksi nousee palvelun laadun säilyttäminen. Tärkeä osa-alue tällöin on henkilöstön tyytyväisyys ja hyvinvointi. Olennaista on myös asettaa toiminnalle pitkällä tähtäimellä tavoitteet, joiden pohjalta pystytään vastaamaan alan kehittymisen haasteisiin. Kilpailukeinoina ovat hyvä imago ja palvelun laatu sekä toiminnan kehittäminen sähköistymisen ja asiakkaan liiketoiminnan syvemmän analysoinnin suuntaan.