Laatujärjestelmän kehittäminen
Keskinen, Suvi (2014)
Keskinen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laadunhallintajärjestelmän kehittäminen suomalaiseen kemianteollisuuden yritykseen. Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa laadunhallintajärjestelmä, joka sisältää toimintajärjestelmän ja laatukäsikirjan. Järjestelmän sertifiointi ei ollut yrityksen lähitulevaisuuden tavoitteena, mutta laatukäsikirja suunniteltiin ja valmisteltiin laatustandardin vaatimusten mukaisesti, jotta se voidaan sertifioida tulevaisuudessa.
Työn kirjallisessa osuudessa käsitellään laatua ja sen käsitettä, laadunhallintajärjestelmää ja sen kehittämiseen käytettäviä malleja. Laatukäsikirjan rakennetta ja sisältöä tarkastellaan ISO 9001:2008 laatustandardin mukaisesti. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan laatujärjestelmän toteuttamisesta ja työn etenemisestä.
Menestyvän organisaation takana on laatujohtaminen ja laadunhallintajärjestelmä, jossa määrittellään organisaation prosessit ja vaatimukset niiden toteuttamiseksi. Toimiva laatujärjestelmä luo kustannussäästöjä, lisää asiakastyytyväisyyttä, tehostaa toimintaa ja nopeuttaa läpimenoaikoja sekä motivoi henkilöstöä parantamaan ja kehittämään omaa ja organisaation toimintaa.
Laatukäsikirjasta tehtiin yrityksen jokapäiväisiä toimintoja tukeva, ja siitä on hyötyä niin uusille kuin vanhoille työntekijöille. Laatukäsikirja sisältää toimintaohjeet prosessien ja laatuvaatimusten saavuttamiseen sekä mittarit, joilla kehitystä seurataan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja pidetään salassa, minkä vuoksi laatukäsikirjaa ei tulla julkaisemaan.
Työn kirjallisessa osuudessa käsitellään laatua ja sen käsitettä, laadunhallintajärjestelmää ja sen kehittämiseen käytettäviä malleja. Laatukäsikirjan rakennetta ja sisältöä tarkastellaan ISO 9001:2008 laatustandardin mukaisesti. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan laatujärjestelmän toteuttamisesta ja työn etenemisestä.
Menestyvän organisaation takana on laatujohtaminen ja laadunhallintajärjestelmä, jossa määrittellään organisaation prosessit ja vaatimukset niiden toteuttamiseksi. Toimiva laatujärjestelmä luo kustannussäästöjä, lisää asiakastyytyväisyyttä, tehostaa toimintaa ja nopeuttaa läpimenoaikoja sekä motivoi henkilöstöä parantamaan ja kehittämään omaa ja organisaation toimintaa.
Laatukäsikirjasta tehtiin yrityksen jokapäiväisiä toimintoja tukeva, ja siitä on hyötyä niin uusille kuin vanhoille työntekijöille. Laatukäsikirja sisältää toimintaohjeet prosessien ja laatuvaatimusten saavuttamiseen sekä mittarit, joilla kehitystä seurataan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja pidetään salassa, minkä vuoksi laatukäsikirjaa ei tulla julkaisemaan.