Markkinoinnin kehittäminen ja hoitoesite: case: Haltiapuu : Opinnäytetyö 2014
Salmela, Jarno (2014)
Salmela, Jarno
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on analysoida ja kehittää toiminimi Haltiapuun markkinointia
sekä luoda yrityksen käyttöön luontaishoitoja esittelevä hoitoesite. Haltiapuu
on Varkaudessa toimiva, luontaishoitoja tarjoava pienyritys, jonka perustaneella yrittäjällä
ei ole liiketalouden koulutusta, mutta yritys toimii ja markkinoi itseään tehokkaasti.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2014.
Tutkimus tehtiin itsenäisenä kirjoituspöytätutkimuksena, ja sen teoriaosuudessa käytettiin
pääasiassa digitaaliseen markkinointiin liittyviä lähteitä. Aiheelle olennaisia
lähteitä on esimerkiksi Heikki Karjaluodon Digitaalinen markkinointiviestintä vuodelta
2010.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitettiin Haltiapuun markkinoinnin nykyinen
tilanne ja sen ominaisuudet, minkä jälkeen esitetään erilaisia vaihtoehtoja yrityksen
markkinoinnin parantamiseksi. Lähteinä empiirisen osuuden analysoinnissa olivat
yrittäjän haastattelut. Hoitoesite laadittiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun järjestämällä
Julkaisutyöpajakurssilla.
Johtopäätöksissä todettiin yrityksen markkinoinnin olevan vakaalla pohjalla, mutta
markkinoinnin huolellisempi suunnittelu voisi tehostaa Haltiapuun näkyvyyttä toiminta-
alueella vähintään lievästi. Liitteinä tutkimuksessa ovat markkinoinnin kehittämissuunnitelma
ja hoitoesite.
sekä luoda yrityksen käyttöön luontaishoitoja esittelevä hoitoesite. Haltiapuu
on Varkaudessa toimiva, luontaishoitoja tarjoava pienyritys, jonka perustaneella yrittäjällä
ei ole liiketalouden koulutusta, mutta yritys toimii ja markkinoi itseään tehokkaasti.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2014.
Tutkimus tehtiin itsenäisenä kirjoituspöytätutkimuksena, ja sen teoriaosuudessa käytettiin
pääasiassa digitaaliseen markkinointiin liittyviä lähteitä. Aiheelle olennaisia
lähteitä on esimerkiksi Heikki Karjaluodon Digitaalinen markkinointiviestintä vuodelta
2010.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitettiin Haltiapuun markkinoinnin nykyinen
tilanne ja sen ominaisuudet, minkä jälkeen esitetään erilaisia vaihtoehtoja yrityksen
markkinoinnin parantamiseksi. Lähteinä empiirisen osuuden analysoinnissa olivat
yrittäjän haastattelut. Hoitoesite laadittiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun järjestämällä
Julkaisutyöpajakurssilla.
Johtopäätöksissä todettiin yrityksen markkinoinnin olevan vakaalla pohjalla, mutta
markkinoinnin huolellisempi suunnittelu voisi tehostaa Haltiapuun näkyvyyttä toiminta-
alueella vähintään lievästi. Liitteinä tutkimuksessa ovat markkinoinnin kehittämissuunnitelma
ja hoitoesite.