Suomalaisen puualan yritys- puutuotebrändin luominen
Töysä, Juha-Matti (2014)
Töysä, Juha-Matti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086582
Tiivistelmä
Mielikuvilla on suuri merkitys brändin toimivuuden ja valinnan kannalta. Mielikuvaan pyritään vaikuttamaan rakentamalla positiivista brändiä erilaisilla elementeillä. Brän-dääminen on tärkeä osa yrityksen tai tuotteen markkinoimisessa. Nykyään se voi toi-mia yrityksen vahvimpana aseena asiakkaita hankkiessa sekä kilpailijoita vastaan.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin mitä brändi tarkoittaa ja mikä sen olemus on yrityk-sen ja tuotteen yhteydessä. Tarkoitus oli miettiä, kuinka suomalaiselle puuyritykselle tai -tuotteelle voisi luoda toimivan brändin. Suomalaisen brändin sekä brändituotteen voisi viedä ulkomaille, mikä loisi myönteistä mielikuvaa koko Suomesta. Suomalainen puubrändi on muutenkin harvinainen asia, mutta voisi edesauttaa suomalaisen puudesignin sekä laadun levittämisessä.
Tätä asiaa pohdittiin ruotsalaisen brändimarkkinoijan Thomas Gadin 4D-mallin poh-jalta, ja muun kirjallisuuden avulla. Yrityksen eri elementtien, sekä tietysti itse asiak-kaan, ihmisen, kautta pystyttiin luomaan johtopäätöksiä brändin luomisesta, toimi-vuudelle sekä ylivoimaisuudelle.
Luvussa 9 esitellään opas, jonka tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään brändin eri keinot yrityksen tai tuotteen luomiseen ja markkinoimiseen. Se on kuitenkin vain opas, keino auttaa ja neuvoa. Brändin onnistuminen on loppujen lopuksi kiinni yrityksen toiminnasta.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin mitä brändi tarkoittaa ja mikä sen olemus on yrityk-sen ja tuotteen yhteydessä. Tarkoitus oli miettiä, kuinka suomalaiselle puuyritykselle tai -tuotteelle voisi luoda toimivan brändin. Suomalaisen brändin sekä brändituotteen voisi viedä ulkomaille, mikä loisi myönteistä mielikuvaa koko Suomesta. Suomalainen puubrändi on muutenkin harvinainen asia, mutta voisi edesauttaa suomalaisen puudesignin sekä laadun levittämisessä.
Tätä asiaa pohdittiin ruotsalaisen brändimarkkinoijan Thomas Gadin 4D-mallin poh-jalta, ja muun kirjallisuuden avulla. Yrityksen eri elementtien, sekä tietysti itse asiak-kaan, ihmisen, kautta pystyttiin luomaan johtopäätöksiä brändin luomisesta, toimi-vuudelle sekä ylivoimaisuudelle.
Luvussa 9 esitellään opas, jonka tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään brändin eri keinot yrityksen tai tuotteen luomiseen ja markkinoimiseen. Se on kuitenkin vain opas, keino auttaa ja neuvoa. Brändin onnistuminen on loppujen lopuksi kiinni yrityksen toiminnasta.