PC-PELI UNITYLLÄ ANDROID-LAITTEILLE
Mäkinen, Tatu (2014)
Mäkinen, Tatu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086605
Tiivistelmä
Pelien suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Unity on yksi monista peliohjelmointiin tarkoitetuista työkaluista. Suosituimmat tämänhetkiset pelit on julkaistu mobiilialustoille. Suurin osa latauksista kuuluu Android-laitteille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä paikalliselle peliyritykselle Kotka Gamesille toimiva peli Unityllä. Pelin tuli toimia sekä PC:llä että Android-laitteilla. Pelin tekeminen aloitettiin elokuussa 2013 ja saatiin päätökseen saman vuoden lokakuun aikana.
Opinnäytetyön peli tehtiin käyttäen Unity3D-peliohjelmistoympäristöä sekä sen liitännäistä NGUI:ta. Ohjelmointikielenä käytettiin C#:a sekä osittain JavaScriptiä. Opinnäytetyössä esiteltiin Unity kertomalla sen komponenteista ja keskeisistä työssä käytetyistä metodeista. Sitten kerrottiin NGUI:n tuomista lisäominaisuuksista, jonka jälkeen kerrottiin lyhyesti Android-laitteista. Näiden asioiden jälkeen kerrottiin itse pelistä ja käytiin tekemisen työvaiheet läpi. Lopuksi oli vuorossa kirjoittajan omaa pohdintaa työn tekemisestä ja ongelmakohdista.
Opinnäytetyön aikana näki NGUI:n hyödyllisyyden mobiilipeleille ja -sovelluksille. Se säästää aikaa graafisen asettelunsa vuoksi, joka mahdollistaa myös kuvien korvaamisen uusilla. Yritys voi helposti hyödyntää tätä ominaisuutta ja tehdä pelistä omanlaisensa omalla grafiikallaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä paikalliselle peliyritykselle Kotka Gamesille toimiva peli Unityllä. Pelin tuli toimia sekä PC:llä että Android-laitteilla. Pelin tekeminen aloitettiin elokuussa 2013 ja saatiin päätökseen saman vuoden lokakuun aikana.
Opinnäytetyön peli tehtiin käyttäen Unity3D-peliohjelmistoympäristöä sekä sen liitännäistä NGUI:ta. Ohjelmointikielenä käytettiin C#:a sekä osittain JavaScriptiä. Opinnäytetyössä esiteltiin Unity kertomalla sen komponenteista ja keskeisistä työssä käytetyistä metodeista. Sitten kerrottiin NGUI:n tuomista lisäominaisuuksista, jonka jälkeen kerrottiin lyhyesti Android-laitteista. Näiden asioiden jälkeen kerrottiin itse pelistä ja käytiin tekemisen työvaiheet läpi. Lopuksi oli vuorossa kirjoittajan omaa pohdintaa työn tekemisestä ja ongelmakohdista.
Opinnäytetyön aikana näki NGUI:n hyödyllisyyden mobiilipeleille ja -sovelluksille. Se säästää aikaa graafisen asettelunsa vuoksi, joka mahdollistaa myös kuvien korvaamisen uusilla. Yritys voi helposti hyödyntää tätä ominaisuutta ja tehdä pelistä omanlaisensa omalla grafiikallaan.