Laivojen päästömittauksen ja raportoinnin kehittäminen
Kuotola, Taru (2014)
Kuotola, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086735
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Kymenlaakson ammattikorkeakoulun päästömittauslaboratoriolle. Työn lähtökohtana on parantaa päästömittauslaboratorion päästömittauksissa käytettyjä menetelmiä niin, että ne vastaisivat paremmin ISO 8178-2-standardin ja IMO:n NOx – koodin vaatimuksia. Opinnäytetyö pohjautuu kyseiseen standardiin ja NOx – koodiin. Kyseiset standardit antavat kattavan selvityksen siitä, miten moottorien päästömittaukset tulee suorittaa ja siitä, mitä tietoja päästömittausraportissa vaaditaan. Työn loppupuolella käsitellään vuonna 2015 voimaan astuvaa rikkidirektiiviä, joka tulee vaikuttamaan huomattavasti merenkulun kokonaiskustannuksiin.
Tämä työ aloitettiin perehtymällä ISO 8178-2-standardiin ja rikkidirektiiviin. Ensimmäiseksi standardi tuli kääntää englannista suomeksi, jotta sitä pystyi työssä käyttämään. Tekstin kääntämisen aikana pohdittiin aiheen rajausta. Tässä työssä käsitellään myös näytteenotto- ja analysointijärjestelmää, joilla molemmilla on suuri merkitys mittausten ja laskennan lopputuloksen kannalta. Johdannoksi aiheeseen, työn alkuun lisättiin palamisen teoriaa sekä kauppamerenkulun vaikutuksia ympäristöön ja rannikolla elävien ihmisten terveyteen.
Aiheeseen tutustumisen ja tiedonhaun jälkeen alkoi kirjoitusosuus, jonka aikana standardin ja IMO:n NOx – koodin vaatimukset koottiin mahdollisimman selkeään ja johdonmukaiseen muotoon. Tuloksena syntyi työ, jossa käydään läpi kaikki NOx-koodissa määritellyt päästömittausmenetelmät ja perehdytään ISO-standardissa esitettyihin vaatimuksiin sen osalta kun ne NOx-koodista eroavat. Työ antaa ohjeita päästömittausten suorittamiseen ja raportointiin, jotta mittaukset pystytään suorittamaan mahdollisimman tarkasti ja laivan normaalia toimintaa häiritsemättä.
Tämä työ aloitettiin perehtymällä ISO 8178-2-standardiin ja rikkidirektiiviin. Ensimmäiseksi standardi tuli kääntää englannista suomeksi, jotta sitä pystyi työssä käyttämään. Tekstin kääntämisen aikana pohdittiin aiheen rajausta. Tässä työssä käsitellään myös näytteenotto- ja analysointijärjestelmää, joilla molemmilla on suuri merkitys mittausten ja laskennan lopputuloksen kannalta. Johdannoksi aiheeseen, työn alkuun lisättiin palamisen teoriaa sekä kauppamerenkulun vaikutuksia ympäristöön ja rannikolla elävien ihmisten terveyteen.
Aiheeseen tutustumisen ja tiedonhaun jälkeen alkoi kirjoitusosuus, jonka aikana standardin ja IMO:n NOx – koodin vaatimukset koottiin mahdollisimman selkeään ja johdonmukaiseen muotoon. Tuloksena syntyi työ, jossa käydään läpi kaikki NOx-koodissa määritellyt päästömittausmenetelmät ja perehdytään ISO-standardissa esitettyihin vaatimuksiin sen osalta kun ne NOx-koodista eroavat. Työ antaa ohjeita päästömittausten suorittamiseen ja raportointiin, jotta mittaukset pystytään suorittamaan mahdollisimman tarkasti ja laivan normaalia toimintaa häiritsemättä.