PIENLUOKKA OPPILAIDEN NÄKÖKULMASTA
Tilli, Soile (2014)
Tilli, Soile
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia opiskelusta pienluokassa ja sitä, kuinka pienluokka tukee oppilasta jatko-opintoihin pyrkimisessä. Tavoitteena oli saada nuorten kokemuksellinen ääni kuuluville ja siitä, että erilaisille oppijoille tarvitaan edelleen pienluokkia yläkoulussa.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat erään Etelä-Suomen yläkoulun pienluokan oppilaat. Tutkimusaiheisto kerättiin kuuden oppilaan teemahaastatteluilla ja seitsemän oppilaan kirjoittamina esseinä. Teoreettinen viitekehys on konstruktivistinen oppimisteoria ja tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus on laadullinen.
Oppilaat kokivat keskittymiskykynsä parantuneen sekä kertoivat viihtyvänsä hyvin pienluokassa. Pienluokalle siirtyminen tai siellä oleminen ei ollut vaikuttanut kaverisuhteisiin. Parhaaksi asiaksi koettiin se, ettei läksyjä tullut kotiin tehtäväksi ja kokeisiin harjoiteltiin tunnilla. Paikkakunnan pienluokalla oli hyvä maine, joka varmasti vaikuttaa siihen, ettei oppilaita syrjitty tai leimattu muita huonommiksi.
Pienluokan yhdeksännellä luokalla oppilaiden suunnitelmiin kuului hakea opiskelupaikka kevään yhteishaussa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat luottivat omiin kykyihinsä pärjätä jatko-opinnoissa. Pienluokka oli tarjonnut mahdollisuuden oppia ja opiskella, mikä oli saattanut aikaisemmin jäädä toteutumatta syystä tai toisesta. Tämä onkin merkittävämpi havainto kuin kouluarvosanojen paraneminen. Positiivisella oppimisen kokemuksella saattaa olla huomattavan suuri merkitys, kun nuori ajattelee itseään oppijana pidemmällä tähtäimellä.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat erään Etelä-Suomen yläkoulun pienluokan oppilaat. Tutkimusaiheisto kerättiin kuuden oppilaan teemahaastatteluilla ja seitsemän oppilaan kirjoittamina esseinä. Teoreettinen viitekehys on konstruktivistinen oppimisteoria ja tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus on laadullinen.
Oppilaat kokivat keskittymiskykynsä parantuneen sekä kertoivat viihtyvänsä hyvin pienluokassa. Pienluokalle siirtyminen tai siellä oleminen ei ollut vaikuttanut kaverisuhteisiin. Parhaaksi asiaksi koettiin se, ettei läksyjä tullut kotiin tehtäväksi ja kokeisiin harjoiteltiin tunnilla. Paikkakunnan pienluokalla oli hyvä maine, joka varmasti vaikuttaa siihen, ettei oppilaita syrjitty tai leimattu muita huonommiksi.
Pienluokan yhdeksännellä luokalla oppilaiden suunnitelmiin kuului hakea opiskelupaikka kevään yhteishaussa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat luottivat omiin kykyihinsä pärjätä jatko-opinnoissa. Pienluokka oli tarjonnut mahdollisuuden oppia ja opiskella, mikä oli saattanut aikaisemmin jäädä toteutumatta syystä tai toisesta. Tämä onkin merkittävämpi havainto kuin kouluarvosanojen paraneminen. Positiivisella oppimisen kokemuksella saattaa olla huomattavan suuri merkitys, kun nuori ajattelee itseään oppijana pidemmällä tähtäimellä.