Digitaalinen veistäminen : ZBrush-veisto-ohjelma pelitaiteen työkaluna
Lääveri, Iiro (2014)
Lääveri, Iiro
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086693
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee erilaisia tapoja, miten ZBrushia voidaan hyödyntää pelitaiteen luomisessa. Työssä tutustutaan ensin ZBrush-ohjelman käyttöliitty-mään. Käyttöliittymän tärkeimmät valikot ja ohjelman työkaluja sekä niiden käyt-töä käydään läpi vaiheittain.
Työssä tarkastellaan ohjelman erilaisia ominaisuuksia ja teknillisiä toteutustapoja hahmojen veistämisessä, kovien pintojen luomisessa sekä ympäristöjen mallinta-misessa. Lopuksi tarkastellaan Decimation master-toimintoa ZBrushissa, jonka avulla voidaan optimoida malleja.
Työssä tavoitteena on tuoda esille se, kuinka monipuolisesti ZBrushia voidaan käyttää eri pelialan visuaalisissa toteutuksissa. Artistit voivat hyödyntää ZBrushin työkaluja, ja se mahdollistaa lähes rajattoman määrän toteutustapoja erilaisten veistoksien luomiselle. Työssä esitellään vain osa ZBrushin toiminnoista, mutta niiden kautta lukija voi saada käsityksen ohjelman monipuolisista toiminnoista.
Työssä tarkastellaan ohjelman erilaisia ominaisuuksia ja teknillisiä toteutustapoja hahmojen veistämisessä, kovien pintojen luomisessa sekä ympäristöjen mallinta-misessa. Lopuksi tarkastellaan Decimation master-toimintoa ZBrushissa, jonka avulla voidaan optimoida malleja.
Työssä tavoitteena on tuoda esille se, kuinka monipuolisesti ZBrushia voidaan käyttää eri pelialan visuaalisissa toteutuksissa. Artistit voivat hyödyntää ZBrushin työkaluja, ja se mahdollistaa lähes rajattoman määrän toteutustapoja erilaisten veistoksien luomiselle. Työssä esitellään vain osa ZBrushin toiminnoista, mutta niiden kautta lukija voi saada käsityksen ohjelman monipuolisista toiminnoista.