Huippu-urheilijoiden sponsorointiyhteistyö maahantuojan kanssa
Liukkonen, Sofia (2014)
Liukkonen, Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086700
Tiivistelmä
Sponsorointiyhteistyö on kahden osapuolen välistä vastikkeellista yhteistoimintaa, jolla pyritään molemminpuolisen hyödyn tavoitteluun. Sponsoroinnin kohteista suurin ja yleisin on urheilu, jota tuetaan vuosittain reilusti muita kohteita enemmän. Sponsorointiyhteistyöllä on lukuisia positiivisia vaikutuksia niin urheilijan kuin sponsoroivan yrityksenkin toimintaan. Vaikutukset riippuvat asetetuista tavoitteista ja sponsorointiyhteistyön toteutuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään sponsorointiyhteistyön ominaispiirteitä, urheilusponsorointia sekä toiminnallista sponsorointia. Teoriaosuudessa avataan myös sponsorointiprosessia ja sponsoroinnin merkitystä sponsoroivan yrityksen kannalta. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös urheilijan näkökulmia sponsorointiprosessin eri vaiheissa.
Empiirinen tutkimusosuus selvittää työn toimeksiantajan, Vandernet Oyn ja sen tukemien kilpauimareiden sponsorointiyhteistyötä. Työn tavoitteena on selvittää, miten yhteistyötä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää uimareita ja sponsoroivaa yritystä paremmin palvelevaksi. Tutkimuksessa käsitellään myös uimareiden tyytyväisyyttä Arena tuotemerkin tuotteisiin sekä tietämystä Vandernet Oy:n muista tuotteista.
Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen, ja se on toteutettu verkkokyselyiden avulla. Tutkimuksessa selviää sponsorointiyhteistyön merkitys uimareille ja halu yhteistyön syventämiseen. Tutkimuksen tuloksena selviää, että urheilijat pitävät Vandernet Oy:tä luotettavana yhteistyökumppanina ja Arenaa laadukkaana tuotemerkkinä. Tutkimuksessa selviää myös, että urheilijat ovat hyvin motivoituneita yhteistyön kehittämiseen ja heillä on olemassa hyviä kehitysideoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään sponsorointiyhteistyön ominaispiirteitä, urheilusponsorointia sekä toiminnallista sponsorointia. Teoriaosuudessa avataan myös sponsorointiprosessia ja sponsoroinnin merkitystä sponsoroivan yrityksen kannalta. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös urheilijan näkökulmia sponsorointiprosessin eri vaiheissa.
Empiirinen tutkimusosuus selvittää työn toimeksiantajan, Vandernet Oyn ja sen tukemien kilpauimareiden sponsorointiyhteistyötä. Työn tavoitteena on selvittää, miten yhteistyötä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää uimareita ja sponsoroivaa yritystä paremmin palvelevaksi. Tutkimuksessa käsitellään myös uimareiden tyytyväisyyttä Arena tuotemerkin tuotteisiin sekä tietämystä Vandernet Oy:n muista tuotteista.
Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen, ja se on toteutettu verkkokyselyiden avulla. Tutkimuksessa selviää sponsorointiyhteistyön merkitys uimareille ja halu yhteistyön syventämiseen. Tutkimuksen tuloksena selviää, että urheilijat pitävät Vandernet Oy:tä luotettavana yhteistyökumppanina ja Arenaa laadukkaana tuotemerkkinä. Tutkimuksessa selviää myös, että urheilijat ovat hyvin motivoituneita yhteistyön kehittämiseen ja heillä on olemassa hyviä kehitysideoita.