Sydämen vajaatoiminnan seuranta ja hoito kotihoidossa : koulutus Aurio Hoiva Oy:n hoitajille
Karasti, Jasmin; Laakso, Manu (2022)
Karasti, Jasmin
Laakso, Manu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kotihoidon henkilöstön osaamista sydämen vajaatoiminnan seurannasta ja hoidosta. Tavoitteena oli luoda Aurio Hoiva Oy:n hoitohenkilöstölle koulutus aiheesta. Sydän -ja verisuonitaudit muodostavat yhdessä suurimman yksittäisen kuolinsyiden ryhmän. Sydämen vajaatoiminta on muiden sydän- ja verisuonisairauksien aiheuttamaa, minkä takia ammattiosaamisen lisääminen aiheesta on tärkeää. Sydämen vajaatoimintaan sairastumisen riski kasvaa vanhetessa, ja kotihoidon asiakkaista pääosa on yli 75-vuotiaita.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Aurio Hoiva Oy. Yritys tuottaa kotihoito ja –sairaanhoitopalveluita Lahden, Orimattilan ja Hollolan alueella. Kotihoidossa ei toteuteta erikoissairaanhoitoa, minkä vuoksi opinnäytetyössä keskityttiin kotihoidon resursseilla toteutettavaan sydämen vajaatoiminnan seurantaan ja hoitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä lineaarisen mallin mukaisesti hyödyntäen Kirkpatrick-mallia. Luotettavia lähteitä käyttäen kirjoitettiin opinnäyteraportti, jonka pohjalta tehtiin diaesitys. Diaesitys kuvattiin ja koulutuksesta syntyi video. Koulutus säilöttiin Aurio Hoivan OneDrive-palveluun, josta jokainen työntekijä pääsi sen katsomaan. Koulutuksen katsottuaan työntekijät vastasivat Webropol -sivulla anonyymiin palautekyselyyn koulutuksen laadusta. Kysely laadittiin Likert-asteikon mukaisesti, huomioiden Kirkpatrickin vaiheet koulutuksen luomiselle.
Palaute oli positiivista. Kyselyyn vastanneista lähes kaikki kokivat koulutuksen aiheen tarpeelliseksi ja saavansa koulutuksesta hyötyä omaan työhönsä. Osa vastaajista eivät kokeneet etäkoulutusta diaesityksenä hyväksi tavaksi oppia. Palaute osoitti koulutuksen olleen hyödyllinen. The purpose of the thesis was to improve the homecare nursing staff’s skills on monitoring and treating heart failure. The goal was to create an in-service training for the nursing staff of Aurio Hoiva Inc. Cardiovascular diseases create the single biggest cause of death. Heart failure is caused by other cardiovascular diseases, which is why it is important to increase the know-how of the subject matter. The risk of getting heart failure increases with age and the majority of customers of homecare are above the age of 75.
The client of the thesis, Aurio Hoiva Inc., is a company which offers home-care and nursing ser-vices in the Lahti, Orimattila and Hollola regions. As homecare doesn’t offer special health care, the perspective of the thesis was to focus on methods of monitoring and treatment with re-sources available in homecare.
Thesis was done as a functional thesis. The in-service training was made according to the lin-ear model whilst utilizing the Kirkpatrick-model. Thesis was written using valid sources. A slide show was made based on the thesis. The slide show was then recorded and the training was turned into a video. The video was saved into OneDrive-service of Aurio Care Inc. From there, staff members could watch the training and then answer anonymously to a Webropol- inquiry about the quality of the training. The inquiry was modeled after the Likert-scale. Kirkpatrick-model's guidelines on how to create an in-service training were utilized.
Feedback was positive. People who answered felt the topic of the training was needed and that they gained use for their work. Part of the people who answered felt that remote training was not a beneficial way to learn. The feedback showed the in-service training was useful.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Aurio Hoiva Oy. Yritys tuottaa kotihoito ja –sairaanhoitopalveluita Lahden, Orimattilan ja Hollolan alueella. Kotihoidossa ei toteuteta erikoissairaanhoitoa, minkä vuoksi opinnäytetyössä keskityttiin kotihoidon resursseilla toteutettavaan sydämen vajaatoiminnan seurantaan ja hoitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä lineaarisen mallin mukaisesti hyödyntäen Kirkpatrick-mallia. Luotettavia lähteitä käyttäen kirjoitettiin opinnäyteraportti, jonka pohjalta tehtiin diaesitys. Diaesitys kuvattiin ja koulutuksesta syntyi video. Koulutus säilöttiin Aurio Hoivan OneDrive-palveluun, josta jokainen työntekijä pääsi sen katsomaan. Koulutuksen katsottuaan työntekijät vastasivat Webropol -sivulla anonyymiin palautekyselyyn koulutuksen laadusta. Kysely laadittiin Likert-asteikon mukaisesti, huomioiden Kirkpatrickin vaiheet koulutuksen luomiselle.
Palaute oli positiivista. Kyselyyn vastanneista lähes kaikki kokivat koulutuksen aiheen tarpeelliseksi ja saavansa koulutuksesta hyötyä omaan työhönsä. Osa vastaajista eivät kokeneet etäkoulutusta diaesityksenä hyväksi tavaksi oppia. Palaute osoitti koulutuksen olleen hyödyllinen.
The client of the thesis, Aurio Hoiva Inc., is a company which offers home-care and nursing ser-vices in the Lahti, Orimattila and Hollola regions. As homecare doesn’t offer special health care, the perspective of the thesis was to focus on methods of monitoring and treatment with re-sources available in homecare.
Thesis was done as a functional thesis. The in-service training was made according to the lin-ear model whilst utilizing the Kirkpatrick-model. Thesis was written using valid sources. A slide show was made based on the thesis. The slide show was then recorded and the training was turned into a video. The video was saved into OneDrive-service of Aurio Care Inc. From there, staff members could watch the training and then answer anonymously to a Webropol- inquiry about the quality of the training. The inquiry was modeled after the Likert-scale. Kirkpatrick-model's guidelines on how to create an in-service training were utilized.
Feedback was positive. People who answered felt the topic of the training was needed and that they gained use for their work. Part of the people who answered felt that remote training was not a beneficial way to learn. The feedback showed the in-service training was useful.