Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan aspiraatiopneumonian ehkäisystä
Aalto, Minna; Vehniä, Henna (2022)
Aalto, Minna
Vehniä, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan aspiraatiopneumonian ehkäisystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista aivoverenkiertohäiriöpotilaan aspiraatiopneumonian ehkäisyssä. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää. Video tuotettiin Laurea-ammattikorkeakoululle opetukselliseen käyttöön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin aivoverenkiertohäiriötä, aivoverenkierohäiriöpotilaan nielemisvaikeutta sekä hoitotyön toimintoja aspiraatiopneumonian ehkäisemiseksi. Tutkimustietoa etsittiin eri tietokannoista ja niistä koostettiin opinnäytetyön tietoperusta.
Opinnäytetyön tuotos eli opetusvideo esitettiin Laurean ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan -työpajan yhteydessä. Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerättiin vapaaehtoisesti ja anonyymisti palaute arviointilomakkeella, jossa sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat videon sisältöä ja hyödyllisyyttä asteikolla 1–5. Avoimena kysymyksenä pyydettiin kehitysehdotuksia.
Lomakkeeseen vastasi yhteensä 31 opiskelijaa ja palautteen perusteella opetusvideo oli onnistunut. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että opetusvideo edisti oppimista sekä sisälsi uutta ja hyödyllistä tietoa. Avoimeen kysymykseen tuli muutaman kehitysehdotus. Osa opiskelijoista olisi toivonut lyhyttä potilasvideota mukaan. Saadun palautteen perusteella opetusvideota ei kuitenkaan enää muokattu.
Video on tarkoitettu opetuskäyttöön ja opiskelijat voivat jatkossa hyödyntää sitä joko työpajojen yhteydessä tai omaan tahtiin opiskellen. Jatkotutkimusehdotuksena voisi toteuttaa erikseen opetusvideon nielemisen testaamisesta, sillä tähän opetusvideoon se ei sisältynyt.
Asiasanat: aivoverenkiertohäiriö, aspiraatiopneumonian ehkäisy, nielemisvaikeus, opetusvideo, sairaanhoitajaopiskelija
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin aivoverenkiertohäiriötä, aivoverenkierohäiriöpotilaan nielemisvaikeutta sekä hoitotyön toimintoja aspiraatiopneumonian ehkäisemiseksi. Tutkimustietoa etsittiin eri tietokannoista ja niistä koostettiin opinnäytetyön tietoperusta.
Opinnäytetyön tuotos eli opetusvideo esitettiin Laurean ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille aivoverenkiertohäiriöpotilaan -työpajan yhteydessä. Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerättiin vapaaehtoisesti ja anonyymisti palaute arviointilomakkeella, jossa sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat videon sisältöä ja hyödyllisyyttä asteikolla 1–5. Avoimena kysymyksenä pyydettiin kehitysehdotuksia.
Lomakkeeseen vastasi yhteensä 31 opiskelijaa ja palautteen perusteella opetusvideo oli onnistunut. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että opetusvideo edisti oppimista sekä sisälsi uutta ja hyödyllistä tietoa. Avoimeen kysymykseen tuli muutaman kehitysehdotus. Osa opiskelijoista olisi toivonut lyhyttä potilasvideota mukaan. Saadun palautteen perusteella opetusvideota ei kuitenkaan enää muokattu.
Video on tarkoitettu opetuskäyttöön ja opiskelijat voivat jatkossa hyödyntää sitä joko työpajojen yhteydessä tai omaan tahtiin opiskellen. Jatkotutkimusehdotuksena voisi toteuttaa erikseen opetusvideon nielemisen testaamisesta, sillä tähän opetusvideoon se ei sisältynyt.
Asiasanat: aivoverenkiertohäiriö, aspiraatiopneumonian ehkäisy, nielemisvaikeus, opetusvideo, sairaanhoitajaopiskelija