Menestyvän kahvilan salaisuus
Varjola, Noora (2014)
Varjola, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117140
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymyksiin, miten kahvilan saa menestymään mahdollisimman hyvin, ja mitä kaikkea menestyminen vaatii erityisesti kahvilayrittäjältä. Näihin kysymyksiin saatiin vastaukset haastattelemalla henkilökohtaisesti kolmea kahvilayrittäjää Etelä-Suomessa. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, mitä seikkoja kahvilayrittäjät pitivät mielestään tärkeinä menestystekijöinä, sekä miten omaan menestykseen voi vaikuttaa parhaiten.
Menestys ja menestyminen voidaan määritellä eri tavoin. Tässä tutkimuksessa kahvila katsotaan menestyneeksi, kun se on toiminut useita vuosia tai sen suosio on ollut niin suurta, että kahvila on huomioitu valtakunnallisessa mediassa, kuten televisiossa, lehdissä tai radiossa sen persoonallisuuden ja nopeasti kasvavan menestyksen johdosta.
Haastatteluissa kahvilayrittäjät painottivat viiden menestystekijän tärkeyttä: yrittäjä, sijainti, tuotteet, asiakaspalvelun laatu sekä markkinointi. Näihin viiteen menestystekijään yrittäjän tulisi kiinnittää huomiota, mikäli toivoo oman yrityksensä menestyvän. Tutkimuksesta kävi ilmi myös menestystä uhkaavia tekijöitä, jotka yrittäjän tulisi huomioida ja minimoida. Uhkatekijöiksi mainittiin kilpailijat, kuten toiset ravitsemisliikkeet mutta myös ruokakaupat, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Myös yleinen talouden tilanne sekä yrittäjän itsensä tekemät päätökset koettiin uhkiksi menestyksen kannalta.
Tutkimus antaa paljon tietoa menestymiseen johtavista tekijöistä. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa yritystä perustaville kahviloitsijoille sekä jo alalla toimiville kahvilayrittäjille.
Menestys ja menestyminen voidaan määritellä eri tavoin. Tässä tutkimuksessa kahvila katsotaan menestyneeksi, kun se on toiminut useita vuosia tai sen suosio on ollut niin suurta, että kahvila on huomioitu valtakunnallisessa mediassa, kuten televisiossa, lehdissä tai radiossa sen persoonallisuuden ja nopeasti kasvavan menestyksen johdosta.
Haastatteluissa kahvilayrittäjät painottivat viiden menestystekijän tärkeyttä: yrittäjä, sijainti, tuotteet, asiakaspalvelun laatu sekä markkinointi. Näihin viiteen menestystekijään yrittäjän tulisi kiinnittää huomiota, mikäli toivoo oman yrityksensä menestyvän. Tutkimuksesta kävi ilmi myös menestystä uhkaavia tekijöitä, jotka yrittäjän tulisi huomioida ja minimoida. Uhkatekijöiksi mainittiin kilpailijat, kuten toiset ravitsemisliikkeet mutta myös ruokakaupat, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Myös yleinen talouden tilanne sekä yrittäjän itsensä tekemät päätökset koettiin uhkiksi menestyksen kannalta.
Tutkimus antaa paljon tietoa menestymiseen johtavista tekijöistä. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa yritystä perustaville kahviloitsijoille sekä jo alalla toimiville kahvilayrittäjille.