Koulutuskeskus Jedun Nivalan toimipisteen opetushenkilöstön perehdyttämisprosessin kehittäminen
Saarela, Jyrki (2022)
Saarela, Jyrki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213794
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on erilaisista toiminnoista koostuva kokonaisuus, jonka avulla autetaan uutta työntekijää tuntemaan itsensä tervetulleeksi uuden työyhteisön jäseneksi sekä pääsemään jouhevasti kiinni tehokkaaseen työntekoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Koulutuskeskus Jedun Nivalan toimipisteen opetushenkilöstön perehdyttämisprosessia. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä (JEDU), joka on Pohjois-Pohjanmaalla Oulun eteläisellä alueella toimiva ammatillista koulutusta järjestävä koulutuskuntayhtymä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui kolmesta toimintasyklistä. Näiden syklien tarkastelun ja arvioinnin perusteella kehitettiin perehdyttämisprosessia. Ensimmäisen toimintasyklin aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastatteluna tehtynä teemahaastatteluna, jossa selvitettiin perehdyttämisprosessin eri vaiheiden toimivuutta Koulutuskeskus Jedun Nivalan toimipisteessä elokuussa 2020 aloittaneilta opettajilta. Toisen toimintasyklin aineistonkeruu tehtiin Koulutuskeskus Jedun opetuksen esimiehille verkkokyselynä toteutettuna kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää Jedun perehdyttämisen muistilistan toimivuutta opettajien perehdyttämisessä. Kolmannen toimintasyklin aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastatteluna tehtynä teemahaastatteluna elokuussa 2021 aloittaneille uusille opettajille. Haastattelutulosten analysoinnin kautta selvitettiin perehdyttämisprosessissa tapahtunutta kehittymistä sekä haettiin lisäkehittämisajatuksia.
Ensimmäisen toimintasyklin analysoinnin myötä perehdyttämisprosessiin tehtiin muutoksia, joiden toimivuudesta saatiin kolmannessa toimintasyklissä esille positiivisia, teoriaa tukevia tuloksia. Syksyn 2021 perehdyttämisessä kollegaperehdyttäjien roolia tehtiin näkyvämmäksi, järjestettiin webinaareja ohjelmistojen perehdyttämiseen ja otettiin käyttöön perehdyttämisen varmistuskeskustelut. Toisen toimintasyklin myötä saatiin esille Jedun perehdyttämisen muistilistan kehittämistä vaativat kohdat työnopastuksen sekä perehdyttämisen varmistamisen osalta. Kolmannen toimintasyklin analysointi vahvisti tehtyjen muutoksien positiivisia tuloksia perehdyttämisprosessin kehittämisessä. Familiarizing is a whole consisting of different activities, which helps the new employee to feel welcome as a member of the new work community and to catch up smoothly with efficient work. The purpose of the thesis was to develop the orientation process of the teaching personnel of the Vocational Education Centre JEDU Nivala unit. This thesis was commissioned by the Federation of Education in Jokilaaksot (JEDU), which is the organizer of secondary vocational education In Northern Ostrobothnia in Oulu Southern region.
The thesis was carried out as an action research, consisting of three operating cycles. Based on the review and evaluation of these cycles an orientation process was developed. The data collection for the first op-erating cycle was carried out as a thematic interview conducted as a group interview, in which the func-tionality of the different phases of the orientation process was clarified from teachers who started at the Vocational Education Centre JEDU Nivala unit in August 2020. Data collection for the second operating cycle was conducted as an online survey for the supervisors of the Vocational Education Centre JEDU, which was intended to elucidate the functionality of the JEDU orientation checklist for teacher orientation. The data collection for the third operating cycle was carried out as a thematic interview as a group interview for new teachers who started in August 2021. Through the analysis of the interview results, the development in the orientation process was investigated and further development ideas were sought.
After the analysis of the first operating cycle, changes were made to the orientation process, which showed positive results in the third operating cycle, supporting the theory. In the orientation of the au-tumn of 2021, the role of colleague orientator was made more visible, webinars on software orientation were organized and orientation confirmation discussions were introduced. With the second operating cycle was revealed for the development targets of JEDU orientation checklist of job guidance and orienta-tion verify. The analysis of the third operating cycle confirmed the positive results of the changes made in order to develop the orientation process.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui kolmesta toimintasyklistä. Näiden syklien tarkastelun ja arvioinnin perusteella kehitettiin perehdyttämisprosessia. Ensimmäisen toimintasyklin aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastatteluna tehtynä teemahaastatteluna, jossa selvitettiin perehdyttämisprosessin eri vaiheiden toimivuutta Koulutuskeskus Jedun Nivalan toimipisteessä elokuussa 2020 aloittaneilta opettajilta. Toisen toimintasyklin aineistonkeruu tehtiin Koulutuskeskus Jedun opetuksen esimiehille verkkokyselynä toteutettuna kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää Jedun perehdyttämisen muistilistan toimivuutta opettajien perehdyttämisessä. Kolmannen toimintasyklin aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastatteluna tehtynä teemahaastatteluna elokuussa 2021 aloittaneille uusille opettajille. Haastattelutulosten analysoinnin kautta selvitettiin perehdyttämisprosessissa tapahtunutta kehittymistä sekä haettiin lisäkehittämisajatuksia.
Ensimmäisen toimintasyklin analysoinnin myötä perehdyttämisprosessiin tehtiin muutoksia, joiden toimivuudesta saatiin kolmannessa toimintasyklissä esille positiivisia, teoriaa tukevia tuloksia. Syksyn 2021 perehdyttämisessä kollegaperehdyttäjien roolia tehtiin näkyvämmäksi, järjestettiin webinaareja ohjelmistojen perehdyttämiseen ja otettiin käyttöön perehdyttämisen varmistuskeskustelut. Toisen toimintasyklin myötä saatiin esille Jedun perehdyttämisen muistilistan kehittämistä vaativat kohdat työnopastuksen sekä perehdyttämisen varmistamisen osalta. Kolmannen toimintasyklin analysointi vahvisti tehtyjen muutoksien positiivisia tuloksia perehdyttämisprosessin kehittämisessä.
The thesis was carried out as an action research, consisting of three operating cycles. Based on the review and evaluation of these cycles an orientation process was developed. The data collection for the first op-erating cycle was carried out as a thematic interview conducted as a group interview, in which the func-tionality of the different phases of the orientation process was clarified from teachers who started at the Vocational Education Centre JEDU Nivala unit in August 2020. Data collection for the second operating cycle was conducted as an online survey for the supervisors of the Vocational Education Centre JEDU, which was intended to elucidate the functionality of the JEDU orientation checklist for teacher orientation. The data collection for the third operating cycle was carried out as a thematic interview as a group interview for new teachers who started in August 2021. Through the analysis of the interview results, the development in the orientation process was investigated and further development ideas were sought.
After the analysis of the first operating cycle, changes were made to the orientation process, which showed positive results in the third operating cycle, supporting the theory. In the orientation of the au-tumn of 2021, the role of colleague orientator was made more visible, webinars on software orientation were organized and orientation confirmation discussions were introduced. With the second operating cycle was revealed for the development targets of JEDU orientation checklist of job guidance and orienta-tion verify. The analysis of the third operating cycle confirmed the positive results of the changes made in order to develop the orientation process.