Käräjäoikeuden konkurssihakemusprosessia oikeusmuotoilemalla kohti digiajan oikeusturvaa
Väänänen, Ville (2022)
Väänänen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa konkurssihakemusten käsittelyä käräjäoikeudessa ja luoda pohjaa niiden entistä digitaalisemmalle käsittelylle tulevaisuudessa. Käräjäoikeuteen saapuvat konkurssihakemukset olivat puutteellisia ja niiden täydennyttämiseen jouduttiin käyttämään resursseja. Ratkaisuja ongelmaan lähdettiin kehittämään oikeusmuotoilullisesta eli asiakkaiden tarpeista lähtevästä näkökulmasta.
Opinnäytteen oikeudellinen tietoperusta koostui konkursseja ja viranomaisten digitaalisia palveluita koskevan voimassa olevan oikeuden lainopillisesta tutkimuksesta. Oikeustieteellisen tarkastelun lisäksi luotiin katsaus digitaalisen asiakaskokemuksen ja älykkäämpien oikeusteknologisten ratkaisujen teoreettisiin lähtökohtiin sekä aihetta sivuaviin aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkittu tietoperusta ohjasi opinnäytteen varsinaista muotoilutieteellisen metodologian avulla suoritettua ratkaisujen kehittämisprosessia.
Kehittämismenetelmänä käytettiin ns. tuplatimanttimallia soveltaen oikeudellista muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun periaatteita työkaluineen. Keskeisiä menetelmiä asiakasymmärryksen saavuttamiseen olivat mm. konkurssihakemuspalvelun nykytilan visualisointi, palvelun simulointi testiasiakkaiden kanssa ja erilaiset teemahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa tilastoitiin käräjäoikeuden arkiston konkurssihakemuksia mm. hakijoiden laadun ja hakemusten lainmukaisten puutteiden mukaan. Tutkimuksellisen yhteenvedon kautta luotiin asiakaspersoona, jonka ongelmia keskityttiin ratkaisemaan. Ratkaisujen ideoinnissa keskeisessä roolissa oli erilaisten prototyyppien testaus asiakaskunnassa ja käräjäoikeudessa.
Toimeksiannon konkreettiseksi lopputuotokseksi muotoiltiin uusi pilotointikelpoinen maallikkohakijoiden asiakaskokemusta parantava velallisosakeyhtiön konkurssihakemuslomake. Lisäksi luotiin konsepti konkurssien digitaalisemmasta lähitulevaisuuden AIPA-käsittelystä ja pohdittiin käytännön puitteita konkurssialgoritmin kehittämiseen tähtäävälle kokeilulle pidemmällä aikajänteellä.
Oikeusmuotoilun osallistavilla tutkimusmetodeilla onnistuttiin ratkaisemaan asiakkaiden oikeita ongelmia. Lomakeratkaisulle oli tilausta, koska lähes kaikki maallikkovelallisten konkurssihakemuksista jouduttiin täydennyttämään. Ratkaisulla pystyttiin potentiaalisesti helpottamaan lainmukaisen hakemuksen vireillepanoa, jouduttamaan käsittelyä ja parantamaan asiakkaiden oikeusturvakokemusta myös käräjäoikeuden kannalta kustannustehokkaasti. Lisäksi hakemusten standardisointi kehitetyn lomakkeen kaltaisilla keinoilla saattaisi parantaa hakemustietojen siirrettävyyttä täysin digitaaliseen ympäristöön ja mahdollistaa entistä oikeudenmukaisempaa digiajan oikeusturvan tuottamista tulevaisuudessa.
Opinnäytteen oikeudellinen tietoperusta koostui konkursseja ja viranomaisten digitaalisia palveluita koskevan voimassa olevan oikeuden lainopillisesta tutkimuksesta. Oikeustieteellisen tarkastelun lisäksi luotiin katsaus digitaalisen asiakaskokemuksen ja älykkäämpien oikeusteknologisten ratkaisujen teoreettisiin lähtökohtiin sekä aihetta sivuaviin aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkittu tietoperusta ohjasi opinnäytteen varsinaista muotoilutieteellisen metodologian avulla suoritettua ratkaisujen kehittämisprosessia.
Kehittämismenetelmänä käytettiin ns. tuplatimanttimallia soveltaen oikeudellista muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun periaatteita työkaluineen. Keskeisiä menetelmiä asiakasymmärryksen saavuttamiseen olivat mm. konkurssihakemuspalvelun nykytilan visualisointi, palvelun simulointi testiasiakkaiden kanssa ja erilaiset teemahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa tilastoitiin käräjäoikeuden arkiston konkurssihakemuksia mm. hakijoiden laadun ja hakemusten lainmukaisten puutteiden mukaan. Tutkimuksellisen yhteenvedon kautta luotiin asiakaspersoona, jonka ongelmia keskityttiin ratkaisemaan. Ratkaisujen ideoinnissa keskeisessä roolissa oli erilaisten prototyyppien testaus asiakaskunnassa ja käräjäoikeudessa.
Toimeksiannon konkreettiseksi lopputuotokseksi muotoiltiin uusi pilotointikelpoinen maallikkohakijoiden asiakaskokemusta parantava velallisosakeyhtiön konkurssihakemuslomake. Lisäksi luotiin konsepti konkurssien digitaalisemmasta lähitulevaisuuden AIPA-käsittelystä ja pohdittiin käytännön puitteita konkurssialgoritmin kehittämiseen tähtäävälle kokeilulle pidemmällä aikajänteellä.
Oikeusmuotoilun osallistavilla tutkimusmetodeilla onnistuttiin ratkaisemaan asiakkaiden oikeita ongelmia. Lomakeratkaisulle oli tilausta, koska lähes kaikki maallikkovelallisten konkurssihakemuksista jouduttiin täydennyttämään. Ratkaisulla pystyttiin potentiaalisesti helpottamaan lainmukaisen hakemuksen vireillepanoa, jouduttamaan käsittelyä ja parantamaan asiakkaiden oikeusturvakokemusta myös käräjäoikeuden kannalta kustannustehokkaasti. Lisäksi hakemusten standardisointi kehitetyn lomakkeen kaltaisilla keinoilla saattaisi parantaa hakemustietojen siirrettävyyttä täysin digitaaliseen ympäristöön ja mahdollistaa entistä oikeudenmukaisempaa digiajan oikeusturvan tuottamista tulevaisuudessa.