Palveluiden ja toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : case Itä-Suomen Liikuntaopisto ja sen fysikaalinen hoitolaitos
Leinonen, Teemu (2022)
Leinonen, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223825
Tiivistelmä
Työelämän jatkuva muutos edellyttää kehittymiskykyä ja muutosvalmiutta siinä toimivilta organisaatioilta. Organisaatioiden toiminnassa korostuvat erityisesti toiminnan ketteryys, muutosvalmius, kyky nopeaan muutokseen ja muutoksien hallittu johtaminen. Muutoksen tärkeyden sekä sen haasteet ymmärtävä organisaatio ottaa huomioon erityisesti asiakas- ja sidosryhmänsä toimintaa kehittäessään.
Tutkivan kehittämistyön toimeksiantajana toimi Itä-Suomen Liikuntaopisto. Tarkoituksena oli kehittää Itä-Suomen Liikuntaopiston ja sen fysikaalisen hoitolaitoksen palvelutoimintaa sekä tehostaa jo olemassa olevien resurssien käyttöä organisaatiossa. Työ toimii myös organisaation johtamisen tukena ja esimiestyön välineenä. Kyselytutkimus sekä palvelumuotoilu valikoituivat kohdeorganisaation toiminnan kehittämisen menetelmiksi, koska ne soveltuvat useiden erilaisten prosessien kehittämisessä. Palvelumuotoilu on joustava ja kehittyvä menetelmä, jossa asiakas on kehittämisen keskiössä. Tiedonkeruussa käytettiin Webropol-kyselyä, joka jaettiin avoimena linkkinä suljetussa Tiedepuistolaiset Facebook-ryhmässä.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 23. Kyselytutkimuksella saavutettiin parempi ymmärrys Itä-Suomen Liikuntaopiston palveluiden käytöstä ja niiden tarpeesta. Kyselyn pohjalta toteutettiin organisaation sisäinen työpajatyöskentely. Työskentelyn tuloksena kyselyillä saatua tietoa jalostettiin palvelumuotoilun keinoin sekä tehtiin organisaatiolle uudet hieronta- ja PT-palveluiden määritelmät.
Tutkivan kehittämistyön toimeksiantajana toimi Itä-Suomen Liikuntaopisto. Tarkoituksena oli kehittää Itä-Suomen Liikuntaopiston ja sen fysikaalisen hoitolaitoksen palvelutoimintaa sekä tehostaa jo olemassa olevien resurssien käyttöä organisaatiossa. Työ toimii myös organisaation johtamisen tukena ja esimiestyön välineenä. Kyselytutkimus sekä palvelumuotoilu valikoituivat kohdeorganisaation toiminnan kehittämisen menetelmiksi, koska ne soveltuvat useiden erilaisten prosessien kehittämisessä. Palvelumuotoilu on joustava ja kehittyvä menetelmä, jossa asiakas on kehittämisen keskiössä. Tiedonkeruussa käytettiin Webropol-kyselyä, joka jaettiin avoimena linkkinä suljetussa Tiedepuistolaiset Facebook-ryhmässä.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 23. Kyselytutkimuksella saavutettiin parempi ymmärrys Itä-Suomen Liikuntaopiston palveluiden käytöstä ja niiden tarpeesta. Kyselyn pohjalta toteutettiin organisaation sisäinen työpajatyöskentely. Työskentelyn tuloksena kyselyillä saatua tietoa jalostettiin palvelumuotoilun keinoin sekä tehtiin organisaatiolle uudet hieronta- ja PT-palveluiden määritelmät.