Apua! Kuinka pitää toimia? Opas lasten tapaturma- ja ensiaputilanteisiin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle
Pitkänen, Taru; Seppänen, Marjo (2022)
Lataukset:
Pitkänen, Taru
Seppänen, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223841
Tiivistelmä
Lapsen elämään kuuluu monenlaisia kasvun- ja kehityksen vaiheita. Lapsille sattuu erilaisia tapaturmia, jolloin ensiavuntarve on mahdollinen. Vaikkakin suurin osa lasten tapaturmista sattuu kotioloissa, on ensiaputaitojen osaaminen varhaiskasvatuksessa erittäin tärkeää. Lapset viettävät varhaiskasvatuksessa Suomessa paljon aikaan päivästään vanhempien työn tai opiskeluiden vuoksi. Suomessa lapsella on myös oikeus kokopäiväiseen subjektiiviseen varhaiskasvatukseen, vanhemman ollessa kotona. Ensiaputaidot katsotaan Suomessa kansalaistaidoiksi, jokaisella pitäisi olla taito toimia tapaturma- ja ensiaputilanteissa.
Opinnäytetyömme tehtiin Kuusamon kaupungin varhaiskasvatuksen toimeksiannosta. Toimeksiantaja halusi kehittää ja tukea henkilöstön ensiapuosaamista lasten tapaturma- ja ensiaputilanteissa. Opinnäytetyön tuotoksena varhaiskasvatuksen henkilökunta sai tiiviin ja selkeän ensiapuoppaan, jossa on kuvattu lasten yleisempien tapaturmatilanteiden ensiapuohjeistukset. Työn keskeisenä käsitteenä ovat olleet ensiapu, lapsi, tapaturma ja varhaiskasvatus. Teoriatausta rakennettiin näiden käsitteiden ympärille.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessiin on kuulunut suunnittelu, toteutus ja arviointi. Prosessiin on kuulunut ideointi, teoriatiedon hankinta, opinnäytetyön kirjoittaminen, oppaan tekeminen ja työn arvioimiseksi valmiista oppaasta pyydettiin esittelytilaisuudessa palautetta, jonka perusteella opasta muokattiin vastaamaan toimeksiantajan tarvetta. Aineiston kerääminen aloitettiin kesällä 2021, etsien teoriatietoa lasten tapaturma- ja ensiaputilanteista varhaiskasvatuksessa. Oppaan teossa huomioitiin toimeksiantajan toiveet ja näkemys arjessa sattuneista tapaturmatilanteista, näihin tilanteisiin toivottiin ensiapuohjeita oppaaseen. Oppaaseen valittujen tapaturmatilanteiden yleisyyttä tuki tiedonhaussa löydetty tutkimus tapaturmatilanteista päivähoidossa.
Opinnäytetyömme kehitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ensiapuosaamista tapaturma- ja ensiaputilanteissa. Henkilökunta koki oppaan hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Aikaisemmin tällaista opasta ei ole ollut käytössä. Työmme edisti lasten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö kehitti omaa osaamistamme lasten tapaturma- ja ensiaputilanteissa toimimisessa.
Tapaturma- ja ensiaputilanteiden opas tukee varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintaa lapsille sattuvissa tapaturmatilanteissa. Tapaturmatilanteen sattuessa oppaasta on helposti saatavilla ohjeet, kuinka tilanteessa pitää toimia, näin annettava ensiapu tilanteessa voidaan aloittaa oikealla tavalla mahdollisemman pian, edistäen lapsen parantumista tapaturmasta. Oppaasta tehtyä sähköistä versiota voi jatkossa päivittää ja sinne voi lisätä uusia tapaturmia ohjeineen kuvattavaksi. Jatkossakin saatavilla on ajantasaiset ja tarvittavat ensiapuohjeet. Oppaassa olevat ohjeet soveltuvat pääosin kaikkiin tapaturma- ja ensiaputilanteisiin, ikään katsomatta. Opasta voi toimeksiantajan toimesta jakaa myös muiden kuin varhaiskasvatuksen yksiköiden käyttöön esimerkiksi lasten urheiluseurat, seurakunnan kerhot ja yhdistyksien toimintaan, missä työskennellään lasten kanssa.
Opinnäytetyömme tehtiin Kuusamon kaupungin varhaiskasvatuksen toimeksiannosta. Toimeksiantaja halusi kehittää ja tukea henkilöstön ensiapuosaamista lasten tapaturma- ja ensiaputilanteissa. Opinnäytetyön tuotoksena varhaiskasvatuksen henkilökunta sai tiiviin ja selkeän ensiapuoppaan, jossa on kuvattu lasten yleisempien tapaturmatilanteiden ensiapuohjeistukset. Työn keskeisenä käsitteenä ovat olleet ensiapu, lapsi, tapaturma ja varhaiskasvatus. Teoriatausta rakennettiin näiden käsitteiden ympärille.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessiin on kuulunut suunnittelu, toteutus ja arviointi. Prosessiin on kuulunut ideointi, teoriatiedon hankinta, opinnäytetyön kirjoittaminen, oppaan tekeminen ja työn arvioimiseksi valmiista oppaasta pyydettiin esittelytilaisuudessa palautetta, jonka perusteella opasta muokattiin vastaamaan toimeksiantajan tarvetta. Aineiston kerääminen aloitettiin kesällä 2021, etsien teoriatietoa lasten tapaturma- ja ensiaputilanteista varhaiskasvatuksessa. Oppaan teossa huomioitiin toimeksiantajan toiveet ja näkemys arjessa sattuneista tapaturmatilanteista, näihin tilanteisiin toivottiin ensiapuohjeita oppaaseen. Oppaaseen valittujen tapaturmatilanteiden yleisyyttä tuki tiedonhaussa löydetty tutkimus tapaturmatilanteista päivähoidossa.
Opinnäytetyömme kehitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ensiapuosaamista tapaturma- ja ensiaputilanteissa. Henkilökunta koki oppaan hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Aikaisemmin tällaista opasta ei ole ollut käytössä. Työmme edisti lasten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö kehitti omaa osaamistamme lasten tapaturma- ja ensiaputilanteissa toimimisessa.
Tapaturma- ja ensiaputilanteiden opas tukee varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintaa lapsille sattuvissa tapaturmatilanteissa. Tapaturmatilanteen sattuessa oppaasta on helposti saatavilla ohjeet, kuinka tilanteessa pitää toimia, näin annettava ensiapu tilanteessa voidaan aloittaa oikealla tavalla mahdollisemman pian, edistäen lapsen parantumista tapaturmasta. Oppaasta tehtyä sähköistä versiota voi jatkossa päivittää ja sinne voi lisätä uusia tapaturmia ohjeineen kuvattavaksi. Jatkossakin saatavilla on ajantasaiset ja tarvittavat ensiapuohjeet. Oppaassa olevat ohjeet soveltuvat pääosin kaikkiin tapaturma- ja ensiaputilanteisiin, ikään katsomatta. Opasta voi toimeksiantajan toimesta jakaa myös muiden kuin varhaiskasvatuksen yksiköiden käyttöön esimerkiksi lasten urheiluseurat, seurakunnan kerhot ja yhdistyksien toimintaan, missä työskennellään lasten kanssa.