Robotti apuna terveydenhuollossa – video roboteista sairaanhoitajan työssä
Gennadiev, Aliona Milena (2022)
Avaa tiedosto
Video roboteista sairaanhoitajan työssä
Lataukset:
Gennadiev, Aliona Milena
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233904
Tiivistelmä
Teknologian nopea kehitys tällä vuosituhannella on tuonut robotteja enenevissä määrin terveydenhuollon kentälle. Koronapandemia on puolestaan vauhdittanut niiden käyttöönottoa sairaaloissa, missä ensisijaisena tavoitteena on ollut vähentää tartuntoja ja suojata hoitohenkilökuntaa. Tietoa roboteista on tähän asti ollut vaikeasti ja hajanaisesti saatavilla. Tällä opinnäytetyöllä yritetään vastata tähän haasteeseen käsittelemällä hoitotyön robotteja yhtenä kokonaisuutena opinnäytetyön produktiosassa. Ohjelmistorobotit on suljettu tästä opinnäytetyöstä pois, sillä niiden voidaan katsoa kuuluvan informaatioteknologian osa-alueelle.
Tämän opinnäytetyön yhteistyökumppanina on Laurea-ammattikorkeakoulu ja Roboboost-6Aika-hanke. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produkti on video. Toiminnallisen osuuden suunnittelussa on hyödynnetty taustatutkimusta ja työn teoreettista viitekehystä. Viitekehys perustuu tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen terveydenhuollossa käytetyistä roboteista. Siinä sivutaan robottien tuomaa hyötyä ja haasteita, sekä sairaanhoitajan opintoja suhteessa kehittyvään teknologiaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata videon avulla robotiikan tuomia mahdollisuuksia sairaanhoitajan työssä. Tavoitteena on lisätä sairaanhoidon opiskelijoiden tietoisuutta robotiikan hyödyistä sairaanhoitajan työssä sekä toimia opetusmateriaalina.
Video esitettiin Laurea-ammattikorkeakoulun ja Varia-ammattiopiston yhteisessä terveysteknologiapäivässä, missä kerättiin palaute kyselylomakkeiden ja suoran toiston avulla. Palautteet osoittavat, että opiskelijat ovat jo jossain määrin tietoisia terveydenhuoltoalan robotiikasta, siitä huolimatta video sai opiskelijat kiinnostumaan aiheesta lisää. Lähes kaikki vastanneet kokivat sen hyödyllisenä tulevaa ammattia silmällä pitäen, mikä vastaa opinnäytetyön tarkoitusta.
Videon jatkokehitystä ajatellen sen saavutettavuutta voidaan laajentaa lisäämällä siihen tekstitys ja ääniselitys. Lisäksi videolle voidaan tehdä jatko-osia, joissa syvennetään tietoa esimerkiksi robotiikan eettisistä ongelmista, teknisistä rajoitteista ja toimintavarmuuden haasteista. Jatkotutkimuksen aiheena voisi myös olla opinnäytetyön produktin vaikutus opiskelijoiden ennakkoasenteisiin roboteista.
Tämän opinnäytetyön yhteistyökumppanina on Laurea-ammattikorkeakoulu ja Roboboost-6Aika-hanke. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produkti on video. Toiminnallisen osuuden suunnittelussa on hyödynnetty taustatutkimusta ja työn teoreettista viitekehystä. Viitekehys perustuu tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen terveydenhuollossa käytetyistä roboteista. Siinä sivutaan robottien tuomaa hyötyä ja haasteita, sekä sairaanhoitajan opintoja suhteessa kehittyvään teknologiaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata videon avulla robotiikan tuomia mahdollisuuksia sairaanhoitajan työssä. Tavoitteena on lisätä sairaanhoidon opiskelijoiden tietoisuutta robotiikan hyödyistä sairaanhoitajan työssä sekä toimia opetusmateriaalina.
Video esitettiin Laurea-ammattikorkeakoulun ja Varia-ammattiopiston yhteisessä terveysteknologiapäivässä, missä kerättiin palaute kyselylomakkeiden ja suoran toiston avulla. Palautteet osoittavat, että opiskelijat ovat jo jossain määrin tietoisia terveydenhuoltoalan robotiikasta, siitä huolimatta video sai opiskelijat kiinnostumaan aiheesta lisää. Lähes kaikki vastanneet kokivat sen hyödyllisenä tulevaa ammattia silmällä pitäen, mikä vastaa opinnäytetyön tarkoitusta.
Videon jatkokehitystä ajatellen sen saavutettavuutta voidaan laajentaa lisäämällä siihen tekstitys ja ääniselitys. Lisäksi videolle voidaan tehdä jatko-osia, joissa syvennetään tietoa esimerkiksi robotiikan eettisistä ongelmista, teknisistä rajoitteista ja toimintavarmuuden haasteista. Jatkotutkimuksen aiheena voisi myös olla opinnäytetyön produktin vaikutus opiskelijoiden ennakkoasenteisiin roboteista.