Ratkaisutoiminnan tiimin työnkulun ja -prosessien parantaminen : case: Yritys X
Autio, Salla (2022)
Autio, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ratkaisutoiminnan tiimin työnkulun ja prosessien parantaminen kaupan alan yrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli Lean- ja Toggl Track työajanseuranta -työkalua hyödyntäen kehittää prosessia. Työssä pyrittiin havainnoimaan mistä hukat, hidasteet ja esteet muodostuivat, ja kuinka prosesseja voi sujuvoittaa siten, että työn kuormittavuus vähenee.
Opinnäytetyön näkökulmana oli parantaa prosessia ja työnkulkua siten, että ne vaikuttaisivat positiivisesti läpimenovirtaukseen, työtyytyväisyyteen ja asiakasmielikuvaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiaa Leanin ja nykyaikaisen henkilöstöjohtaimisen näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin ensisijaisesti tietoperustaan, havainnointiin ja vapaamuotoisiin vuorovaikutuksellisisiin haastatteluihin perustuvaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja Lean-työkalujen avulla tapahtuvaa toiminnalista kehitysprosessia. Osittain tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää liittyen työaikaseurannalla tapahtuvaan anonyymiin aineistonkeruuseen. Tällaista tutkimusmenetelmää kutsutaan mixed method -tutkimuksena eli monimeneltelmällisenä tutkimuksena.
Tutkimustuloksista selvisi, että työnkulussa oli paljon parannettavaa, ja vaikutukset kohdistuivat vaihtelun vähentämiseen ja sen seurauksena parempaan virtaukseen ja läpimenoajan nopeutumiseen. Kehitysehdotusia kirjattiin 30. parannukset pääpiireteittäin otettiin käyttöön heti. Kehittämisien tarkoitus oli työtyytyväisyyden parantuminen, läpimienovirtauksen parantuminen ja asiakasmielikuvan paraneminen.
Opinnäytetyön näkökulmana oli parantaa prosessia ja työnkulkua siten, että ne vaikuttaisivat positiivisesti läpimenovirtaukseen, työtyytyväisyyteen ja asiakasmielikuvaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiaa Leanin ja nykyaikaisen henkilöstöjohtaimisen näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin ensisijaisesti tietoperustaan, havainnointiin ja vapaamuotoisiin vuorovaikutuksellisisiin haastatteluihin perustuvaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja Lean-työkalujen avulla tapahtuvaa toiminnalista kehitysprosessia. Osittain tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää liittyen työaikaseurannalla tapahtuvaan anonyymiin aineistonkeruuseen. Tällaista tutkimusmenetelmää kutsutaan mixed method -tutkimuksena eli monimeneltelmällisenä tutkimuksena.
Tutkimustuloksista selvisi, että työnkulussa oli paljon parannettavaa, ja vaikutukset kohdistuivat vaihtelun vähentämiseen ja sen seurauksena parempaan virtaukseen ja läpimenoajan nopeutumiseen. Kehitysehdotusia kirjattiin 30. parannukset pääpiireteittäin otettiin käyttöön heti. Kehittämisien tarkoitus oli työtyytyväisyyden parantuminen, läpimienovirtauksen parantuminen ja asiakasmielikuvan paraneminen.