Markkinointisuunnitelman ja markkinoinnin vuosikellon toteuttaminen Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolille
Tornberg, Salla (2022)
Tornberg, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lyhyen aikavälin tavoitteena on kehittää kohdeorganisaation markkinointia luomani markkinointisuunnitelman ja markkinoinnin vuosikellon avulla. Pitkän aikavälin tavoitteena on kasvattaa tunnettuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kajaanin ammattikorkeakoulun Master School, joka tarjoaa opiskelijoille ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoja ja koulutuksia. Tarkoituksena on selvittää, kuinka hakijat tavoitetaan ja mikä saa heidät hakemaan koulutukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointiin, digitaalisen markkinoinnin keinoihin sekä markkinointisuunnitelmaan. Tässä työssä markkinointisuunnitelma on jaettu strategiseen ja operatiiviseen osaan, joten teoriaosuudessa avataan niiden sisältöjä. Teoriaosuudessa kerrotaan myös valitusta tutkimusstrategiasta sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmistä.
Opinnäytetyössä toteutetaan konkreettinen tuotos, joten tutkimusstrategiaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä ovat aiemman datan tutkiminen, lomakekysely sekä teemahaastattelut. Sähköinen lomakekysely ja teemahaastattelut on toteutettu Kajaanin ylemmän ammattikorkeakoulun suomenkielisten koulutusten opiskelijoille. Kyselyssä kartoitettiin YAMK-opiskelijoiden kokemuksia KAMK Master Schoolin markkinoinnista, opintoihin hakeutumisesta ja tavoitettavuudesta. Sähköiseen lomakekyselyyn tuli vastauksia 109. Syvällisemmän tiedonsaannin vuoksi haastattelin kyselyn jälkeen vielä seitsemää opiskelijaa eri koulutuksista. Teemahaastattelut käsittelivät opiskelijoiden omia kokemuksia opintoihin hakeutumisesta sekä koulutuksista.
Yhteiskehittämisen menetelmänä hyödynnettiin 8x8-menetelmää. Yhteiskehittämiseen osallistuivat Master Schoolin vastuuopettajat sekä markkinointitiimi Teams-yhteyden välityksellä. Ennen yhteiskehittämistä kerroin osallistujille kyselyn ja haastattelujen tuloksista. Nämä toimivat hyvänä pohjana yhteiskehittämiselle. Kehittämishetken tavoitteena oli keskittyä erityisesti markkinoinnin kehittämiseen työstämällä Master Schoolin ja koulutusten markkinointia sekä markkinoinnin vuosikellon elementtejä. Osallistujien ideat kerättiin 8x8-menetelmätaulukkoon ja niitä hyödynnetään markkinoinnin sisältöjen ja päivitysten luonnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinointiin, digitaalisen markkinoinnin keinoihin sekä markkinointisuunnitelmaan. Tässä työssä markkinointisuunnitelma on jaettu strategiseen ja operatiiviseen osaan, joten teoriaosuudessa avataan niiden sisältöjä. Teoriaosuudessa kerrotaan myös valitusta tutkimusstrategiasta sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmistä.
Opinnäytetyössä toteutetaan konkreettinen tuotos, joten tutkimusstrategiaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä ovat aiemman datan tutkiminen, lomakekysely sekä teemahaastattelut. Sähköinen lomakekysely ja teemahaastattelut on toteutettu Kajaanin ylemmän ammattikorkeakoulun suomenkielisten koulutusten opiskelijoille. Kyselyssä kartoitettiin YAMK-opiskelijoiden kokemuksia KAMK Master Schoolin markkinoinnista, opintoihin hakeutumisesta ja tavoitettavuudesta. Sähköiseen lomakekyselyyn tuli vastauksia 109. Syvällisemmän tiedonsaannin vuoksi haastattelin kyselyn jälkeen vielä seitsemää opiskelijaa eri koulutuksista. Teemahaastattelut käsittelivät opiskelijoiden omia kokemuksia opintoihin hakeutumisesta sekä koulutuksista.
Yhteiskehittämisen menetelmänä hyödynnettiin 8x8-menetelmää. Yhteiskehittämiseen osallistuivat Master Schoolin vastuuopettajat sekä markkinointitiimi Teams-yhteyden välityksellä. Ennen yhteiskehittämistä kerroin osallistujille kyselyn ja haastattelujen tuloksista. Nämä toimivat hyvänä pohjana yhteiskehittämiselle. Kehittämishetken tavoitteena oli keskittyä erityisesti markkinoinnin kehittämiseen työstämällä Master Schoolin ja koulutusten markkinointia sekä markkinoinnin vuosikellon elementtejä. Osallistujien ideat kerättiin 8x8-menetelmätaulukkoon ja niitä hyödynnetään markkinoinnin sisältöjen ja päivitysten luonnissa.