Nuorten terveyskasvatus sijaishuollossa : Hyvän elämän suunnitelma -opas Tuulenpesäkodin nuorille
Imponen-Nurmi, Eija; Lindqvist, Tiina; Vartiainen, Elina (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Imponen-Nurmi, Eija
Lindqvist, Tiina
Vartiainen, Elina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203274038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203274038
Tiivistelmä
Tiivistelmä Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Myötämieli Oy:n Tuulenpesäkodin kanssa, jossa asuu seitsemän 13–17-vuotiasta nuorta, joilla on päihde-, peli- ja mielenterveysongelmia. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa nuorten terveyskasvatusopas sijaishuollon ohjaajien ja nuorten käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä nuorten tietoa terveellisistä elämäntavoista.
Opinnäytetyöhön sisältyvä terveyskasvatusopas tehtiin kirjallisuuteen pohjautuen sekä sijoitettujen lasten ja nuorten hyvinvointitutkimuksessa esiin tulleiden nuorten terveysongelmien pohjalta. Terveyskasvatusopas sisältää fyysisen terveyden ja mielen hyvinvoinnin osa-alueet nuoren näkökulmasta. Tuulenpesäkodissa asuvat nuoret osallistuivat terveyskasvatusoppaan suunnitteluun.
Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät tavat ja tottumukset omaksutaan jo nuorena. Positiivisesti nuoren terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat fyysinen aktiivisuus, ruutuajan vähentäminen, terveellinen ruokavalio, tupakoimattomuus ja alkoholin sekä huumeiden käytön välttäminen. Sijaishuollossa asuvat nuoret kokevat terveytensä keskinkertaiseksi tai huonoksi muita samanikäisiä useammin.
Terveyskasvatusopas annettiin Tuulenpesäkodin henkilökunnan ja nuorten arvioitavaksi. Henkilökunnan mielestä terveyskasvatusopas on selkeä. Nuorten palaute oli yksisanaista ja positiivista. He kuvailivat terveyskasvatusopasta sanoilla kiva ja hyvä. The thesis was done in collaboration with Tuulenpesäkoti foster care home operated by Myötämieli Oy, that hosts seven young people aged 13-17, who have problems related to intoxicants, games and mental health. The goal of the thesis was to create a youth health education guidebook to be used by the foster care instructors and the young people. The purpose of the work was to increase young people’s knowledge of healthy lifestyles.
The health education guidebook, which is included in the thesis, was written based on literature and young people’s health problems found in research on well-being of foster care children and youngsters. The health education guidebook includes both physical health and mental well-being sectors from the perspective of young people. The young people who live in Tuulenpesäkoti foster care home were involved in the planning of the health education guidebook.
Habits and routines related to well-being and health are adopted at an early age. The health and well-being of the young person are positively affected by physical activity, reduced screen time, a healthy diet, non-smoking and the avoidance of alcohol and drug use. Young people living in foster care are more likely to experience moderate or poor health than other people of the same age.
The health education guidebook was given to the instructors and youngters in Tuulenpesäkoti. Instructors opinion about the health education guidebook was that it is clear. The feedback from young people was one word and positive. They describe the health education guidebook in word nice and good.
Opinnäytetyöhön sisältyvä terveyskasvatusopas tehtiin kirjallisuuteen pohjautuen sekä sijoitettujen lasten ja nuorten hyvinvointitutkimuksessa esiin tulleiden nuorten terveysongelmien pohjalta. Terveyskasvatusopas sisältää fyysisen terveyden ja mielen hyvinvoinnin osa-alueet nuoren näkökulmasta. Tuulenpesäkodissa asuvat nuoret osallistuivat terveyskasvatusoppaan suunnitteluun.
Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät tavat ja tottumukset omaksutaan jo nuorena. Positiivisesti nuoren terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat fyysinen aktiivisuus, ruutuajan vähentäminen, terveellinen ruokavalio, tupakoimattomuus ja alkoholin sekä huumeiden käytön välttäminen. Sijaishuollossa asuvat nuoret kokevat terveytensä keskinkertaiseksi tai huonoksi muita samanikäisiä useammin.
Terveyskasvatusopas annettiin Tuulenpesäkodin henkilökunnan ja nuorten arvioitavaksi. Henkilökunnan mielestä terveyskasvatusopas on selkeä. Nuorten palaute oli yksisanaista ja positiivista. He kuvailivat terveyskasvatusopasta sanoilla kiva ja hyvä.
The health education guidebook, which is included in the thesis, was written based on literature and young people’s health problems found in research on well-being of foster care children and youngsters. The health education guidebook includes both physical health and mental well-being sectors from the perspective of young people. The young people who live in Tuulenpesäkoti foster care home were involved in the planning of the health education guidebook.
Habits and routines related to well-being and health are adopted at an early age. The health and well-being of the young person are positively affected by physical activity, reduced screen time, a healthy diet, non-smoking and the avoidance of alcohol and drug use. Young people living in foster care are more likely to experience moderate or poor health than other people of the same age.
The health education guidebook was given to the instructors and youngters in Tuulenpesäkoti. Instructors opinion about the health education guidebook was that it is clear. The feedback from young people was one word and positive. They describe the health education guidebook in word nice and good.