Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjelmoitu riippuvuus : digitaalisten pelien ansaintamallit lähenevät uhkapelaamista

Rinkkala, Rasmus (2022)

 
Avaa tiedosto
Ohjelmoitu Riippuvuus.pdf (709.8Kt)
Lataukset: 


Rinkkala, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203284068
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tarkastella digitaalisten pelien ansaintamalleja ja vertailla niitä uhkapeleihin. Keskityin tutkimaan erityisesti ilmaisten pelien ansaintamalleihin kuuluvia loot boxeja. Ne ovat oikealla rahalla ostettavia yllätyslaatikoita, joista pelaaja saa avaamalla erilaisia virtuaalisia esineitä tai muita parannuksia peliin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, voiko pelaaja altistua digitaalisten pelien yllätyslaatikoita avaamalla samankaltaisille haitoille, mitä uhkapelit voivat aiheuttaa.

Suoritin tutkimuksen tapaustutkimuksena, jossa tarkastelin kahta eri ilmaista digitaalista peliä ja pelinkehittäjien ansaintamalleja. Pelit olivat Counter-Strike: Global Offensive ja Apex Legends. Tutkimus tapahtui käytännössä pelaamalla peliä ja avaamalla yllätyslaatikoita pelaajalle tyypillisessä tilanteessa. Samalla tutkin aiheeseen liittyvää aineistoa useista eri lähteistä. Kirjasin havainnot ylös ja lopulta vertasin niitä uhkapeleihin.

Loot boxien avaaminen tapahtuu yleensä erilaisten erikoistehosteiden ja äänten saattelemana. Lopuksi pelaaja saa satunnaisen palkinnon, joka voi olla pelistä riippuen arvokas ja myös eteenpäin myytävissä. Yllätyslaatikon avaamisen satunnaisuuden sekä pelaajan asettaman panoksen, eli loot boxin hinnan kanssa, avaamisprosessi kuulostaa samalta kuin rahapelin pelaaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste