Hur upplevs Lumene Ab:s hemsida? En eye tracking studie om webbsida användbarhet
Sarlin, Maria (2022)
Sarlin, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314252
Tiivistelmä
Antalet webbsidor ökar årligen och de är lätt tillgängliga. De har alla ett syfte, som exempelvis att fungera som en försäljningskanal. För att företaget ska uppnå syftet måste webbsidan därmed vara fungerande och innehålla relevant information. Kosmetikföretaget Lumene Ab har koncentrerat sin försäljning till deras hemsida och syftet med denna rapport är att ta reda på hur användarvänlig och användbar sidan är. Meningen är även att se hur den potentiella kunden upplever sidans navigering och ifall produktbeskrivningarna är tillräckliga. Detta är inte enkelt för ett företag att veta, men med hjälp av metoderna observation i form av eye tracking och frågor får vi svar. I teoridelen behandlas webbdesign samt dess komponenter visuell hierarki, färgscheman och bilder. Hur användarupplevelsen påverkas av detta tas även upp och vanliga misstag som skall undvikas när det kommer till webbsidor. Resultaten visar att Lumenes hemsida fick över lag bra respons och den speglar Lumene som varumärke. Den är enkel att använda och upplevs som informativ samt positiv. Navigeringen är logiskt uppbyggd och navigeringsbaren är synlig, även om det finns förbättringar som kan göras gällande dess rullgardinsmeny. Även om respondenterna tittar längre på text i jämförelse med bilder, fäster de blicken i regel först på bilderna och är det som fångar deras uppmärksamhet. Respondenterna beskriver sidans bilder som tilltalande. Produktbeskrivningarna är omfattande och det finns tillräckligt med information. De flesta respondenter kan tänka sig återvända till sidan för att utföra köp.