Päihdepalveluiden saavutettavuus Asunto ensin -periaatetta noudattavan asumispalveluyksikön asukkaiden kokemana
Niemelä, Kirsi (2022)
Niemelä, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Asunto ensin -periaatteen mukaan järjestetyssä asumispalveluyksikössä asuvien, päihteiden ongelmakäytöstä kärsivien ja päihdehoitoa- tai palveluja saavien tai saaneiden henkilöiden kokemuksia päihdepalveluiden saavutettavuudesta kotikaupungissaan Helsingissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa päihdeongelmista kärsivien tuetun asumisen asiakkaiden omista kokemuksista koskien päihdepalveluiden saavutettavuutta ja asiakasturvallisuuden toteutumista. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Helsingin kaupungin psykiatria- ja päihdepalvelut.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakkaiden asemaa sosiaalihuoltolain, päihdepalveluiden ja tuetun asumisen asiakkaina koskeva lainsäädäntö sekä siihen liittyen sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden käsite. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua menetelmänä käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä viittä Asunto ensin -periaatteen mukaan järjestetyssä asumispalveluyksikössä asuvaa päihdepalveluita käyttävää tai niihin pyrkivää asukasta. Aineisto jäsenneltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että kaikki haastatellut olivat saavuttaneet päihdehuollon palvelut erilaisten vaiheiden jälkeen. Kun päihdehoitoon oli päästy, oli kohtelu koettu hyvänä ja päihdehoitoon pääsemisen merkitys oli ollut asiakkaan elämää kannattelevaa. Opinnäytetyön perusteella hoitoon pääseminen ja palveluissa asioiminen sisälsivät myös haasteita. Asiakkaat olivat kokeneet haastavaksi hoidon aloittamiseen liittyvät lukuisat käynnit, hoitotaholta heihin kohdistuneen epäilyksen hoidon tarpeellisuudesta itselleen sekä hoitoon liittyvän kontrollin ja aikataulut.
Opinnäytetyö tuotti tietoa asiakkaiden kokemuksista vallitsevassa palvelujärjestelmässä. Asiakkaiden kokemusta kuuntelemalla ammattilaisten ja muiden kanssaihmisten on mahdollista syventää ymmärrystään siitä, mitä päihdehuollon asiakas palvelujärjestelmässä kokee ja mahdollisesti sen myötä pohtia, miten järjestelmää voitaisiin asiakasnäkökulmasta kehittää.
Erityisesti kuntouttava, riittävän pitkäkestoinen laitoshoito nähtiin vaikeasti saavutettavana palveluna. Opinnäytetyön perusteella päihdehoidon saavutettavuuden toteutumista erityistä tukea tarvitsevan asiakasryhmän kohdalla tulisi tutkia jatkossakin. Hoitoon pääseminen voi pelastaa elämän, mutta niin ei tapahdu, mikäli hoitoon ei pääse.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi asiakkaiden asemaa sosiaalihuoltolain, päihdepalveluiden ja tuetun asumisen asiakkaina koskeva lainsäädäntö sekä siihen liittyen sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden käsite. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua menetelmänä käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä viittä Asunto ensin -periaatteen mukaan järjestetyssä asumispalveluyksikössä asuvaa päihdepalveluita käyttävää tai niihin pyrkivää asukasta. Aineisto jäsenneltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että kaikki haastatellut olivat saavuttaneet päihdehuollon palvelut erilaisten vaiheiden jälkeen. Kun päihdehoitoon oli päästy, oli kohtelu koettu hyvänä ja päihdehoitoon pääsemisen merkitys oli ollut asiakkaan elämää kannattelevaa. Opinnäytetyön perusteella hoitoon pääseminen ja palveluissa asioiminen sisälsivät myös haasteita. Asiakkaat olivat kokeneet haastavaksi hoidon aloittamiseen liittyvät lukuisat käynnit, hoitotaholta heihin kohdistuneen epäilyksen hoidon tarpeellisuudesta itselleen sekä hoitoon liittyvän kontrollin ja aikataulut.
Opinnäytetyö tuotti tietoa asiakkaiden kokemuksista vallitsevassa palvelujärjestelmässä. Asiakkaiden kokemusta kuuntelemalla ammattilaisten ja muiden kanssaihmisten on mahdollista syventää ymmärrystään siitä, mitä päihdehuollon asiakas palvelujärjestelmässä kokee ja mahdollisesti sen myötä pohtia, miten järjestelmää voitaisiin asiakasnäkökulmasta kehittää.
Erityisesti kuntouttava, riittävän pitkäkestoinen laitoshoito nähtiin vaikeasti saavutettavana palveluna. Opinnäytetyön perusteella päihdehoidon saavutettavuuden toteutumista erityistä tukea tarvitsevan asiakasryhmän kohdalla tulisi tutkia jatkossakin. Hoitoon pääseminen voi pelastaa elämän, mutta niin ei tapahdu, mikäli hoitoon ei pääse.