Teollisuuden työstökoneiden IoT-järjestelmän myyntiprosessin ja palvelukonseptin kehittäminen maahantuojan roolissa
Kekkonen, Atte (2022)
Kekkonen, Atte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054544
Tiivistelmä
Työssä etsittiin keinoja Penope Oy:n edustaman Biesse-työstökonemerkin Sophia IoT-järjestelmän myyntiprosessin ja palvelukonseptin kehittämiseen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin digitalisaatiota sekä IoT:ta (Internet of Things) lähinnä teollisuuden näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin B2B-myyntiä (Busines to Business), maahantuontia, palvelumuotoilua sekä kehittämistutkimusta työelämässä.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan yhdistelemällä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoja. Asiakkaille lähetettiin kyselytutkimus koskien Sophia IoT-palvelun käyttöä ja vastausten perusteella valittiin muutamia asiakkaita tarkempiin haastatteluihin. Lisäksi omaa henkilökuntaa haastateltiin toimintatavoista liittyen palvelun myyntiin ja käyttöönottoon.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Penope Oy:n toiminnassa on useita kehityskohteita niin palvelun myynnissä kuin sen kytkemisessäkin asiakkaalle koneen asennuksen yhteydessä. Lisäksi asiakkaat mm. pitävät palvelua hintavana ja ovat huolissaan tuotantokoneensa tietoturvasta. Näiden löytöjen pohjalta luotiin kehitysehdotuksia, joiden avulla Penope Oy voi kehittää toimintaansa ja lisävuosia palveluun saadaan jatkossa myytyä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin digitalisaatiota sekä IoT:ta (Internet of Things) lähinnä teollisuuden näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin B2B-myyntiä (Busines to Business), maahantuontia, palvelumuotoilua sekä kehittämistutkimusta työelämässä.
Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan yhdistelemällä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoja. Asiakkaille lähetettiin kyselytutkimus koskien Sophia IoT-palvelun käyttöä ja vastausten perusteella valittiin muutamia asiakkaita tarkempiin haastatteluihin. Lisäksi omaa henkilökuntaa haastateltiin toimintatavoista liittyen palvelun myyntiin ja käyttöönottoon.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Penope Oy:n toiminnassa on useita kehityskohteita niin palvelun myynnissä kuin sen kytkemisessäkin asiakkaalle koneen asennuksen yhteydessä. Lisäksi asiakkaat mm. pitävät palvelua hintavana ja ovat huolissaan tuotantokoneensa tietoturvasta. Näiden löytöjen pohjalta luotiin kehitysehdotuksia, joiden avulla Penope Oy voi kehittää toimintaansa ja lisävuosia palveluun saadaan jatkossa myytyä.