Trim-tekstuurin valmistus Substance Designer -ohjelmalla
Manninen, Juho (2022)
Manninen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084782
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään trim-tekstuurin valmistamiseen Substance Designer -ohjelmalla. Trim-tekstuuri on materiaali, joka koostuu vaaka- tai pystysuunnassa toistuvista liuskoista, mutta ne voivat sisältää myös uniikkeja yksityiskohtia. Substance Designer on node-pohjainen ohjelma, jossa erilaisia generaattoreita ja funktioita yhdistämällä saadaan aikaan 2D-tekstuureja.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perustietoa eri tekstuureista ja 3D-mallintamisesta. Tämän jälkeen paneuduttiin trim-tekstuureihin ja niiden käyttöön. Lisäksi käytiin läpi 3D-mallien teksturointia yleisesti sekä trim-tekstuurien hyötyjä ja haittoja.
Käytännön osuudessa valmistettiin trim-tekstuuri Substance Designer -ohjelmalla ja trim-tekstuurin esittelyä varten mallinnettiin ja unwrapattiin yksinkertainen 3D-malli. Viimeiseksi lopputulos vietiin pelimoottoriin lopullista tarkastelua varten. Trim-tekstuurin luomisprosessi käytiin tarkasti läpi askel askeleelta. 3D-mallin valmistus ja unwrappaus käytiin lähinnä pintapuolisesti läpi, sillä opinnäytetyön painopiste on trim-tekstuurin valmistuksessa.
Opinnäytetyön lopputulokseksi saatiin toimiva trim-tekstuuri ja 3D-malli, jonka pinnalla tekstuuria havainnollistettiin. Trim-tekstuurit todettiin erittäin tehokkaaksi tavaksi teksturoida 3D-malleja.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perustietoa eri tekstuureista ja 3D-mallintamisesta. Tämän jälkeen paneuduttiin trim-tekstuureihin ja niiden käyttöön. Lisäksi käytiin läpi 3D-mallien teksturointia yleisesti sekä trim-tekstuurien hyötyjä ja haittoja.
Käytännön osuudessa valmistettiin trim-tekstuuri Substance Designer -ohjelmalla ja trim-tekstuurin esittelyä varten mallinnettiin ja unwrapattiin yksinkertainen 3D-malli. Viimeiseksi lopputulos vietiin pelimoottoriin lopullista tarkastelua varten. Trim-tekstuurin luomisprosessi käytiin tarkasti läpi askel askeleelta. 3D-mallin valmistus ja unwrappaus käytiin lähinnä pintapuolisesti läpi, sillä opinnäytetyön painopiste on trim-tekstuurin valmistuksessa.
Opinnäytetyön lopputulokseksi saatiin toimiva trim-tekstuuri ja 3D-malli, jonka pinnalla tekstuuria havainnollistettiin. Trim-tekstuurit todettiin erittäin tehokkaaksi tavaksi teksturoida 3D-malleja.