Etämyynnin arvonlisäverotus
Hassinen, Ari (2022)
Hassinen, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella vuoden 2021 heinäkuussa voimaan tulleita etämyynnin arvonlisäverotusta koskevia uudistuksia. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä muutokset olivat ja miten ne vaikuttavat etämyyntiä harjoittavien yritysten toimintaan sekä ostajana toimivien kuluttajien kaupankäyntiprosessiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, ja tarkempi tutkimusmenetelmä oli kirjallisuuskatsaus. Kokonaisvaltaisen kuvan luomiseksi teoriaosuus muodostettiin kolmesta aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä osiossa käytiin läpi arvonlisäverotusta yleisesti ja toinen osio kertoi kansainvälisestä kaupasta sekä sen eri muodoista. Viimeisenä aihekokonaisuutena teoriaosuudessa käsiteltiin opinnäytetyön varsinaista pääaihetta, joka oli etämyynti ja sen arvonlisäverotus. Teoria pohjautui aiheen kirjallisuuteen sekä luotettaviin sähköisiin lähteisiin, kuten Verohallinnon verkkosivuihin.
Etämyyntiä koskevien uudistusten tarkoituksena oli helpottaa etämyyntiä harjoittavien yritysten hallinnollista kuormitusta. Tarkoituksena oli myös poistaa kilpailuetu Euroopan unionin ulkopuolisilta toimijoilta vähäarvoisten maahantuotavien tavaroiden etämyynnin kohdalla suhteessa Euroopan unionin alueella toimiviin yrityksiin. Käyttöön otettiin uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä, joka koostuu kolmesta sisäisestä järjestelmää. Järjestelmistä tuontijärjestelmä helpottaa ostajana toimivan kuluttajan kaupankäyntiprosessia. Erityisjärjestelmä antaa etämyyntiä harjoittaville yrityksille mahdollisuuden hoitaa etämyyntien arvonlisäverovelvoitteet keskitetysti yhdessä paikassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, ja tarkempi tutkimusmenetelmä oli kirjallisuuskatsaus. Kokonaisvaltaisen kuvan luomiseksi teoriaosuus muodostettiin kolmesta aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä osiossa käytiin läpi arvonlisäverotusta yleisesti ja toinen osio kertoi kansainvälisestä kaupasta sekä sen eri muodoista. Viimeisenä aihekokonaisuutena teoriaosuudessa käsiteltiin opinnäytetyön varsinaista pääaihetta, joka oli etämyynti ja sen arvonlisäverotus. Teoria pohjautui aiheen kirjallisuuteen sekä luotettaviin sähköisiin lähteisiin, kuten Verohallinnon verkkosivuihin.
Etämyyntiä koskevien uudistusten tarkoituksena oli helpottaa etämyyntiä harjoittavien yritysten hallinnollista kuormitusta. Tarkoituksena oli myös poistaa kilpailuetu Euroopan unionin ulkopuolisilta toimijoilta vähäarvoisten maahantuotavien tavaroiden etämyynnin kohdalla suhteessa Euroopan unionin alueella toimiviin yrityksiin. Käyttöön otettiin uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä, joka koostuu kolmesta sisäisestä järjestelmää. Järjestelmistä tuontijärjestelmä helpottaa ostajana toimivan kuluttajan kaupankäyntiprosessia. Erityisjärjestelmä antaa etämyyntiä harjoittaville yrityksille mahdollisuuden hoitaa etämyyntien arvonlisäverovelvoitteet keskitetysti yhdessä paikassa.