Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelillistämällä Z-sukupolvi journalismin pariin? : esimerkkinä: Yle

Lintinen, Kai (2022)

Avaa tiedosto
Lintinen_Kai.pdf (6.223Mt)
Lataukset: 


Lintinen, Kai
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084788
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä Z-sukupolven mediankäyttötavoista ja journalismin heille tuottamasta arvosta sekä kuinka pelillistämisen keinojen avulla voidaan lisätä heidän kiinnostustaan journalismista. Z-sukupolven tavoittaminen journalismilla on media-alalle tärkeä aihe, jonka seurauksena Yle lähti opinnäytteen työelämäkumppaniksi. Lisäksi Journalistisen kulttuurin edistämissäätiön JOKES ja Media-alan tutkimussäätiö rahoittivat työtä apurahoin.

Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään arvon muodostumisen teoriaan asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta. Tämä teoreettinen malli auttaa ymmärtämään paremmin, miten kohderyhmän arvo journalismista muodostuu ja miten tätä arvoa voidaan kasvattaa. Asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan mukaan arvo muodostuu yksinomaan asiakkaan omassa kokemuspiirissä, mihin palveluntuottaja voi päästä ottamaan osaa. Tietoperustassa perehdytään myös pelillistämisen teoriaan ja taustoitetaan sen kykyä vaikuttaa ihmisen käyttäytymisen sisäisten tai ulkoisten motivaatiotekijöiden kautta sekä ristiintaulukoitiin kirjallisuudessa esiteltyjä yleisimpiä pelillistämisen keinoja ja niihin liittyviä motivaatiotekijöitä. Ymmärtämällä asiakaskeskeisen arvonmuodostuksen periaatteita ja pelillistämisen keinojen vaikutusta ihmisten toimintaan, on luotu hyvä lähtökohta tutkimukselle, jossa selvitetään journalismin asiakkaiden arvonmuodostumista sekä pelillistämisen mahdollisuuksia kasvattaa tätä arvoa.

Tutkimus- ja kehittämistyössä Z-sukupolvea tutkittiin asiakaslähtöiseen kehittämiseen soveltuvan palvelumuotoilun viitekehyksen ja siihen liittyvien metodien avulla. Eri tutkimusmenetelmiä olivat aineistopohjainen esitutkimus sekä kohderyhmää osallistaneet luotaintutkimus ja yhteiskehittämisen työpaja. Kerätyn aineiston perusteella journalismi kiinnostaa edelleen Z-sukupolvea, mutta tavoittaakseen heidät journalismin on tultava heidän käyttämiin kanaviin ja oltava muodoltaan heille sopivaa. Pelillistämisen keinot kiinnostivat eniten niitä kohdehenkilöitä, joille digitaaliset pelit ja pelaaminen oli muutenkin läheistä. Tutkimus osoitti myös sen, että hyödyllisimmillään pelillistäminen on integroituna palveluiden arkkitehtuuriin, eikä niinkään yksittäisten sisältöjen elementtinä. Koska etenkin mobiilipelien suosio kasvaa uusien kuluttajasukupolvien myötä, puoltaa se pelillistämisen hyödyntämiselle otollisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa niin journalismissa kuin muissakin palveluissa.

Kuten asiakaskeskeisen arvonmuodostuksen logiikka osoitti, asiakas muodostaa arvon omassa kokemuspiirissään. Jotta palveluilla on mahdollisuus päästä osaksi tätä arvonmuodostuksen prosessia, on palveluiden kehittämisen tapahduttava asiakaslähtöisesti ottamalla palveluiden käyttäjäkohderyhmät kehittämiseen kokonaisvaltaisesti mukaan, esimerkiksi palvelumuotoilulla tai muulla vastaavalla asiakaslähtöisellä lähestymistavalla.

Kehittämistyön tulokset ja johtopäätökset on tiivistetty visuaalisesti helppolukuiseen e- kirjaan ”Z-sukupolven pelikirja medialle”, joka on tämän opinnäytetyön liitteenä. Pelikirja on toimitettu myös työeläkumppanille ja rahoittajille, joiden kautta opinnäytetyön tulokset ovat laajalti suomalaisten mediatoimijoiden hyödynnettävänä heidän palveluidensa kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste