Sanataideopas päiväkoti Pikku-Kaarleen
Korkalainen-Tuononen, Henna; Myyry, Anne (2022)
Korkalainen-Tuononen, Henna
Myyry, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124961
OPINNÄYTETYÖ
Maaliskuu 2022
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tikkarinne 9
80200 JOENSUU
+358 13 260 600 (vaihde)
Tekijät
Henna Korkalainen-Tuononen
Anne Myyry
Nimeke
Sanataideopas päiväkoti Pikku-Kaarleen
Toimeksiantaja
Nurmeksen kaupunki, Päiväkoti Pikku-Kaarle
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sanataidetta tutuksi Pikku-Kaarlen päiväkotiin Nurmeksessa. Opinnäytetyön tavoite oli tehdä sanataideopas päiväkotiin. Sanataideoppaassa kerrotaan, mitä sanataide on ja opas sisältää erilaisia sanataideharjoituksia 4–5-vuotiaille lapsille. Sanataideharjoitusten avulla voidaan kehittää lasten kielellisiä taitoja ja saada lapset kiinnostumaan kirjallisuudesta.
Prosessia ohjaavana menetelmänä oli Salosen konstruktivistinen malli. Tiedontuotannon ja osallistamisen menetelminä olivat teemahaastattelut varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Haastatteluiden ja teoriatiedon pohjalta teimme sanataideoppaan. Arviointina oli kysely oppaan toimivuudesta varhaiskasvattajalle. Opinnäytetyöprosessia dokumentoitiin opinnäytetyöpäiväkirjaan koko prosessin ajan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sanataideopas. Opas sisältää seitsemän erilaista sanataideharjoitusta ja sanataidekäsitteen avaamisen lyhyesti. Saadun palautteen perusteella opas on selkeä ja ajankohtainen.
Kieli
suomi Sivuja 45
Liitteet 4
Liitesivumäärä 24
Asiasanat
varhaiskasvatus, sanataide, kielellinen kehitys, toiminnallinen opinnäytetyö
THESIS
March 2022
Degree Programme in Social Services
Tikkarinne 9
80200 JOENSUU
FINLAND
+ 358 13 260 600 (switchboard)
Authors
Henna Korkalainen-Tuononen
Anne Myyry
Title
Word art guide for Pikku-Kaarle´s Kindergarten
Commissioned by
City of Nurmes, Pikku-Kaarle´s Kindergarten
Abstract
The purpose of the functional thesis was to make word art familiar to Pikku-Kaarle's kindergarten in Nurmes. The aim of thesis was to make word art guide to the kindergarten. The word art guide explains meaning of word art and includes various word art exercises for the children aged 4 to 5 years. Word art exercises can be used to develop children’s language skills and get them interested in literature.
The method of the guiding the process was Salonen's constructivist model. The method of information production and involvement was thematic interviews for early childhood education staff. Based on the interviews and theoretical knowledge we made a word art guide. The evaluation of the functionality of the guide was performed by a questionnaire for the early childhood educator. The thesis process was documented to the thesis diary all the time throughout the process.
The output of the thesis was a word art guide. The guide includes seven different word art exercises and a brief introduction to the concept of word art. Based on the received feedback the guide is clear and current.
Language
Finnish Pages 45
Appendices 4
Pages of Appendices 24
Keywords
early childhood education, word art, linguistic development, functional thesis
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124961
Tiivistelmä
OPINNÄYTETYÖ
Maaliskuu 2022
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tikkarinne 9
80200 JOENSUU
+358 13 260 600 (vaihde)
Tekijät
Henna Korkalainen-Tuononen
Anne Myyry
Nimeke
Sanataideopas päiväkoti Pikku-Kaarleen
Toimeksiantaja
Nurmeksen kaupunki, Päiväkoti Pikku-Kaarle
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sanataidetta tutuksi Pikku-Kaarlen päiväkotiin Nurmeksessa. Opinnäytetyön tavoite oli tehdä sanataideopas päiväkotiin. Sanataideoppaassa kerrotaan, mitä sanataide on ja opas sisältää erilaisia sanataideharjoituksia 4–5-vuotiaille lapsille. Sanataideharjoitusten avulla voidaan kehittää lasten kielellisiä taitoja ja saada lapset kiinnostumaan kirjallisuudesta.
Prosessia ohjaavana menetelmänä oli Salosen konstruktivistinen malli. Tiedontuotannon ja osallistamisen menetelminä olivat teemahaastattelut varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Haastatteluiden ja teoriatiedon pohjalta teimme sanataideoppaan. Arviointina oli kysely oppaan toimivuudesta varhaiskasvattajalle. Opinnäytetyöprosessia dokumentoitiin opinnäytetyöpäiväkirjaan koko prosessin ajan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sanataideopas. Opas sisältää seitsemän erilaista sanataideharjoitusta ja sanataidekäsitteen avaamisen lyhyesti. Saadun palautteen perusteella opas on selkeä ja ajankohtainen.
Kieli
suomi Sivuja 45
Liitteet 4
Liitesivumäärä 24
Asiasanat
varhaiskasvatus, sanataide, kielellinen kehitys, toiminnallinen opinnäytetyö
THESIS
March 2022
Degree Programme in Social Services
Tikkarinne 9
80200 JOENSUU
FINLAND
+ 358 13 260 600 (switchboard)
Authors
Henna Korkalainen-Tuononen
Anne Myyry
Title
Word art guide for Pikku-Kaarle´s Kindergarten
Commissioned by
City of Nurmes, Pikku-Kaarle´s Kindergarten
Abstract
The purpose of the functional thesis was to make word art familiar to Pikku-Kaarle's kindergarten in Nurmes. The aim of thesis was to make word art guide to the kindergarten. The word art guide explains meaning of word art and includes various word art exercises for the children aged 4 to 5 years. Word art exercises can be used to develop children’s language skills and get them interested in literature.
The method of the guiding the process was Salonen's constructivist model. The method of information production and involvement was thematic interviews for early childhood education staff. Based on the interviews and theoretical knowledge we made a word art guide. The evaluation of the functionality of the guide was performed by a questionnaire for the early childhood educator. The thesis process was documented to the thesis diary all the time throughout the process.
The output of the thesis was a word art guide. The guide includes seven different word art exercises and a brief introduction to the concept of word art. Based on the received feedback the guide is clear and current.
Language
Finnish Pages 45
Appendices 4
Pages of Appendices 24
Keywords
early childhood education, word art, linguistic development, functional thesis