Kehitysideoita yrityksen verkkosivuille
Jauhiainen, Isa (2022)
Jauhiainen, Isa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita toimeksiantajayrityksen verkkosivuille. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Helsinkiläinen Let Me Wine viinienmaahantuontiyritys. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen verkkosivuja ja näin tuoda lisäarvoa yritykselle sekä asiakkaille. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä kehitystyöstä.
Teoriaosuus rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, joka tälle työlle muodostui asiakaslähtöisyydestä, alkoholilainsäädännöstä, verkkosivuista ja sisältömarkkinoinnista. Havainnointimenetelmänä toimi työssä Benchmarking-menetelmä. Ensin tarkasteltiin menetelmän teoriaa ja myöhemmin menetelmä käytiin läpi vaihe vaiheelta tämän työn kannalta. Menetelmää varten määriteltiin neljä benchmarking yritystä, joiden verkkosivuja havainnoitiin. Yksi havainnoitavista yrityksistä oli itse toimeksiantaja.
Tuloksia ja kehitysideoita käsiteltiin työn lopussa. Tulokset ja kehitysideat muodostuivat benchmarking-menetelmän aikana saaduista tuloksista. Keskeisimmiksi kehitysideoiksi muodostui visuaalisuus ja sen yksinkertaistaminen, asiakaslähtöisyyden lisääminen kielivalinnoilla sekä asiakkaiden julkaisujen hyödyntäminen. Myös keskittyminen hakukoneoptimointiin nousi yhdeksi keskeisimmäksi kehitysideaksi. Tavoite opinnäytetyössä saavutettiin muodostamalla kaksitoista kehitysideaa toimeksiantajalle. Toimeksiantaja voi ottaa kehitysideoita käyttöönsä, mikäli niin kokee tai kehittää ideoita tarvittaessa lisää.
Teoriaosuus rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, joka tälle työlle muodostui asiakaslähtöisyydestä, alkoholilainsäädännöstä, verkkosivuista ja sisältömarkkinoinnista. Havainnointimenetelmänä toimi työssä Benchmarking-menetelmä. Ensin tarkasteltiin menetelmän teoriaa ja myöhemmin menetelmä käytiin läpi vaihe vaiheelta tämän työn kannalta. Menetelmää varten määriteltiin neljä benchmarking yritystä, joiden verkkosivuja havainnoitiin. Yksi havainnoitavista yrityksistä oli itse toimeksiantaja.
Tuloksia ja kehitysideoita käsiteltiin työn lopussa. Tulokset ja kehitysideat muodostuivat benchmarking-menetelmän aikana saaduista tuloksista. Keskeisimmiksi kehitysideoiksi muodostui visuaalisuus ja sen yksinkertaistaminen, asiakaslähtöisyyden lisääminen kielivalinnoilla sekä asiakkaiden julkaisujen hyödyntäminen. Myös keskittyminen hakukoneoptimointiin nousi yhdeksi keskeisimmäksi kehitysideaksi. Tavoite opinnäytetyössä saavutettiin muodostamalla kaksitoista kehitysideaa toimeksiantajalle. Toimeksiantaja voi ottaa kehitysideoita käyttöönsä, mikäli niin kokee tai kehittää ideoita tarvittaessa lisää.