How to Design a Service Concept from Academic Research? Exploring Service Design’s Potential in Academic Research Commercialisation in SMEs
Johansson, Mona (2019)
Johansson, Mona
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135131
Tiivistelmä
Tutkimustulosten kaupallistamisen merkitystä tieteellisen tiedon levittämisen innovaatioita katalysoivana mekanismina on viime vuosikymmeninä korostettu sekä innovaatiotutkimuksen että -politiikan diskursseissa. Puheissa kuuluvan innostuksen ja systemaattisten innovaatiopoliittisten toimenpiteiden ei kuitenkaan toistaiseksi voida nähdä johtaneen tiedeyhteisön ja yritysmaailman välisen tietämyksen siirron tuomien mahdollisuuksien täysmittaiseen hyödyntämiseen käytännössä.
Siinä missä tiedekorkeakoulujen ja yritysten välisen yhteistyön haasteita on tutkittu suhteellisen laajasti, vähemmän huomiota on kiinnitetty siihen, miten nämä haasteet voitaisiin ratkaista. Käsillä olevan opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää tieteen ja liiketoiminnan välisten intersysteemisten rajanylitysten mahdollistajana erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä – kontekstissa, joka on tähän mennessä pitkälti sivuutettu sekä innovaatio- että palvelumuotoilun tutkimuksen piirissä. Tutkielman erityisenä tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun prosessimalli tukemaan tutkimuksen kaupallistamiseen tähtäävää palvelukonseptointia pienyrityksissä. Teoreettisesti opinnäytetyö lähestyy tutkimuksen kaupallistamista palvelukeskeisen logiikan näkökulmasta ohjaten tarkastelemaan kaupallistamista palvelun käyttäjää kohti suuntautuvana, yhteisen arvonluonnin ja resurssien integroinnin prosessina, jolle palvelumuotoilu tarjoaa sekä käytännön yhteistyön mahdollistavat raamit että soveltuvan menetelmävalikoiman.
Opinnäytetyössä luotu prosessimalli kehitettiin iteratiivisesti suunnittelututkimuksen ja toimintatutkimuksen suuntaviivoja soveltaen kirjoittajan omassa mikroyrityksessä toteutetun palvelumuotoiluprojektin kautta. Tutkimuskirjallisuuden sekä teoriasta ja paikallisesta kontekstista johdettujen vaatimusten pohjalta prosessimallista kehitettiin ensin alustava versio, jonka käyttökelpoisuus osoitettiin empiirisesti soveltamalla sitä tosielämän palvelumuotoiluprojektissa. Muotoiluprojektin aikana kerättyä laadullista aineistoa käytettiin lopuksi alustavan mallin arviointiin ja jalostamiseen.
Tutkimus osoitti prosessimallin toimivuuden ja hyödyllisyyden tutkimuspohjaisen palvelukonseptin kehittämisessä paikallisesti ja tutkimustulosten perusteella palvelu-muotoilua – niin ajattelutapana kuin joukkona käytänteinä – voidaan pitää käyttökelpoisena, tehokkaana ja taloudellisena vaihtoehtona vastata tieteen ja pienyritysten rajapinnalla tapahtuvaa palveluinnovointia vaikeuttaviin, resursseihin, tietoon ja yhteistyöhön liittyviin haasteisiin. Toteutetun palvelumuotoiluprojektin pienimuotoisuus, tutkimusresurssien rajallisuus sekä se, ettei prosessimallia kehitetty tai arvioitu yhdessä ulkoisten sidosryhmien kanssa rajoittavat kuitenkin sitä, mitä voidaan esittää mallin yleistettävyydestä ja validiteetista. Kehitettyä prosessimallia tulisikin pitää pikemminkin sisäisesti testattuna alpha-vaiheen prototyyppinä kuin valmiina, geneerisenä mallina tiedepohjaisten palvelukonseptien yhteiskehittämiselle. Tutkimus ehdottaa mallin iteratiivista ja osallistavaa jatkokehittämistä ja sen käytettävyyden testaamista eri konteksteissa.
Siinä missä tiedekorkeakoulujen ja yritysten välisen yhteistyön haasteita on tutkittu suhteellisen laajasti, vähemmän huomiota on kiinnitetty siihen, miten nämä haasteet voitaisiin ratkaista. Käsillä olevan opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää tieteen ja liiketoiminnan välisten intersysteemisten rajanylitysten mahdollistajana erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä – kontekstissa, joka on tähän mennessä pitkälti sivuutettu sekä innovaatio- että palvelumuotoilun tutkimuksen piirissä. Tutkielman erityisenä tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun prosessimalli tukemaan tutkimuksen kaupallistamiseen tähtäävää palvelukonseptointia pienyrityksissä. Teoreettisesti opinnäytetyö lähestyy tutkimuksen kaupallistamista palvelukeskeisen logiikan näkökulmasta ohjaten tarkastelemaan kaupallistamista palvelun käyttäjää kohti suuntautuvana, yhteisen arvonluonnin ja resurssien integroinnin prosessina, jolle palvelumuotoilu tarjoaa sekä käytännön yhteistyön mahdollistavat raamit että soveltuvan menetelmävalikoiman.
Opinnäytetyössä luotu prosessimalli kehitettiin iteratiivisesti suunnittelututkimuksen ja toimintatutkimuksen suuntaviivoja soveltaen kirjoittajan omassa mikroyrityksessä toteutetun palvelumuotoiluprojektin kautta. Tutkimuskirjallisuuden sekä teoriasta ja paikallisesta kontekstista johdettujen vaatimusten pohjalta prosessimallista kehitettiin ensin alustava versio, jonka käyttökelpoisuus osoitettiin empiirisesti soveltamalla sitä tosielämän palvelumuotoiluprojektissa. Muotoiluprojektin aikana kerättyä laadullista aineistoa käytettiin lopuksi alustavan mallin arviointiin ja jalostamiseen.
Tutkimus osoitti prosessimallin toimivuuden ja hyödyllisyyden tutkimuspohjaisen palvelukonseptin kehittämisessä paikallisesti ja tutkimustulosten perusteella palvelu-muotoilua – niin ajattelutapana kuin joukkona käytänteinä – voidaan pitää käyttökelpoisena, tehokkaana ja taloudellisena vaihtoehtona vastata tieteen ja pienyritysten rajapinnalla tapahtuvaa palveluinnovointia vaikeuttaviin, resursseihin, tietoon ja yhteistyöhön liittyviin haasteisiin. Toteutetun palvelumuotoiluprojektin pienimuotoisuus, tutkimusresurssien rajallisuus sekä se, ettei prosessimallia kehitetty tai arvioitu yhdessä ulkoisten sidosryhmien kanssa rajoittavat kuitenkin sitä, mitä voidaan esittää mallin yleistettävyydestä ja validiteetista. Kehitettyä prosessimallia tulisikin pitää pikemminkin sisäisesti testattuna alpha-vaiheen prototyyppinä kuin valmiina, geneerisenä mallina tiedepohjaisten palvelukonseptien yhteiskehittämiselle. Tutkimus ehdottaa mallin iteratiivista ja osallistavaa jatkokehittämistä ja sen käytettävyyden testaamista eri konteksteissa.
