Etuusvalmennus osaamisen kehittämisen välineenä: case: Kelan yhteyskeskus
Pitkäranta, Juuso (2022)
Pitkäranta, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135071
Tiivistelmä
Osaamisen uudistaminen on erittäin tärkeää nykyajan työelämässä, jossa työn osaamisvaatimukset muuttuvat kiihtyvällä tahdilla. Työssä menestyminen edellyttää työntekijöiltä jatkuvasti uutta tietoa ja osaamista. Tämän vuoksi työnantajienkin täytyy uudistua ja kehittää sellaisia tapoja, joilla työntekijät pystyvät oppimaan uutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia etuusvalmennusta, joka on Kelan yhteyskeskuksen palveluasiantuntijoille lanseerattu uusi oman osaamisen kehittämisen menetelmä. Tavoitteena oli selvittää konseptin toimivuutta ja tehdä muutosehdotuksia, joiden avulla etuusvalmennusta pystytään kehittämään. Lisäksi haluttiin selvittää kokemuksia muista palveluasiantuntijan käytössä olevista osaamisen kehittämisen menetelmistä.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin osaamista ja asiantuntijuutta käsitteenä, omaa ja organisaation osaamista, oppimista sekä erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus. Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin etuusvalmennuksessa käyneiden palveluasiantuntijoiden teemahaastatteluilla.
Tulokset osoittivat, että valmennustapahtumaan ollaan tyytyväisiä ja se lisää palveluasiantuntijan varmuutta omasta osaamisestaan. Henkilökohtaisesti saatu palaute omasta työstä on erittäin tärkeää. Etuusvalmennustietoisuuden lisääminen organisaatiossa tunnistettiin merkittäväksi kehittämiskohteeksi. Tutkimuksen lopputuloksena pystyttiin tekemään useita konkreettisia muutosehdotuksia yhteyskeskuksen osaamisen kehittämisen parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia etuusvalmennusta, joka on Kelan yhteyskeskuksen palveluasiantuntijoille lanseerattu uusi oman osaamisen kehittämisen menetelmä. Tavoitteena oli selvittää konseptin toimivuutta ja tehdä muutosehdotuksia, joiden avulla etuusvalmennusta pystytään kehittämään. Lisäksi haluttiin selvittää kokemuksia muista palveluasiantuntijan käytössä olevista osaamisen kehittämisen menetelmistä.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin osaamista ja asiantuntijuutta käsitteenä, omaa ja organisaation osaamista, oppimista sekä erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus. Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin etuusvalmennuksessa käyneiden palveluasiantuntijoiden teemahaastatteluilla.
Tulokset osoittivat, että valmennustapahtumaan ollaan tyytyväisiä ja se lisää palveluasiantuntijan varmuutta omasta osaamisestaan. Henkilökohtaisesti saatu palaute omasta työstä on erittäin tärkeää. Etuusvalmennustietoisuuden lisääminen organisaatiossa tunnistettiin merkittäväksi kehittämiskohteeksi. Tutkimuksen lopputuloksena pystyttiin tekemään useita konkreettisia muutosehdotuksia yhteyskeskuksen osaamisen kehittämisen parantamiseksi.