Verkkokaupan kehittäminen datan hyödyntämisen mahdollisuuksien avulla : case: Liikuntakeskus Pajulahti
Saarelainen, Inka (2022)
Saarelainen, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135079
Tiivistelmä
Tänä päivänä melkein kaikilla yrityksillä on jonkinlaista digitaalista liiketoimintaa. Digitaalisessa muodossa olevaa tietoa, eli dataa, hyödynnetään nykyään tavalla tai toisella lähes kaikessa liiketoiminnassa. Verkkokaupan toiminnan edistämiseksi datan kerääminen, analysointi ja hyödyntäminen on ensisijaisessa asemassa oikeanlaisten päätöksen tekemisessä. Data ja siitä analysoitu informaatio ovat keskipisteessä datavetoisen liiketoiminnan päätösten teossa.
Tämän opinnäytetyön ja kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa uusia toimintaehdotuksia Pajulahden verkkokaupan datan hyödyntämiselle sekä luoda yksi toimintamalli, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää sen toiminnan vahvistamiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähestymistapana oli tapaustutkimus eli case study. Aineistoa kerättiin valmiiden aineistojen, teemahaastattelujen avulla ja lopuksi toteutettiin työpaja. Sekundäärisenä aineistona käytettiin syksyllä 2020 tehtyä Kehitämme verkkopalveluitamme -asiakaskyselyä, josta saatiin asiakasnäkökulmaa työhön.
Työn tuloksena saatiin kuusi uutta konkreettisia toimintaehdotusta, joita olivat verkkokaupan sisällön laajentaminen, MailChimp-työkalun, Remarketing-koodin ja Google My Business -työkalun käytön tehostaminen tai käyttöönotto, testiostojen mahdollistaminen ja niiden analysointi sekä ostotapahtumien paikkatietojen seuraaminen. Näistä ehdotuksista verkkokaupan sisällön laajentaminen päätyi jatkotyöstämisen kohteeksi työpajaan, jossa luotiin uusi toimintamalli. Työpajassa toimintamallin keskiöön nousi verkkokaupan ekosysteemi, johon verkkokaupan sisällön laajentaminen yhtenä osana vahvasti liittyy
Tämän opinnäytetyön ja kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa uusia toimintaehdotuksia Pajulahden verkkokaupan datan hyödyntämiselle sekä luoda yksi toimintamalli, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää sen toiminnan vahvistamiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Lähestymistapana oli tapaustutkimus eli case study. Aineistoa kerättiin valmiiden aineistojen, teemahaastattelujen avulla ja lopuksi toteutettiin työpaja. Sekundäärisenä aineistona käytettiin syksyllä 2020 tehtyä Kehitämme verkkopalveluitamme -asiakaskyselyä, josta saatiin asiakasnäkökulmaa työhön.
Työn tuloksena saatiin kuusi uutta konkreettisia toimintaehdotusta, joita olivat verkkokaupan sisällön laajentaminen, MailChimp-työkalun, Remarketing-koodin ja Google My Business -työkalun käytön tehostaminen tai käyttöönotto, testiostojen mahdollistaminen ja niiden analysointi sekä ostotapahtumien paikkatietojen seuraaminen. Näistä ehdotuksista verkkokaupan sisällön laajentaminen päätyi jatkotyöstämisen kohteeksi työpajaan, jossa luotiin uusi toimintamalli. Työpajassa toimintamallin keskiöön nousi verkkokaupan ekosysteemi, johon verkkokaupan sisällön laajentaminen yhtenä osana vahvasti liittyy