FENNIAN JA HANDELSBANKENIN YHTEISTYÖ : Fennian henkilökunnan näkökulmasta
Arkivuo, Sanna (2009)
Arkivuo, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Fennian henkilökunnan näkemyksiä vinkittämisestä ja yhteistyöstä
Handelsbankenin kanssa. Tavoitteena oli tuottaa Fennialle tietoa siitä, millaisia ongelmia yhteistyössä nähtiin
ja miten sitä voitaisiin kehittää. Vinkittämisellä tarkoitetaan sitä, kuinka Fennian henkilökunta ohjaa asiakkaan
Handelsbankeniin. Tutkimus suoritettiin heinä- ja elokuussa 2008.
Teoriassa käsiteltiin verkostoitumista, asiakaspalvelun taitoa ja myyntityötä. Fennian, Handelsbankenin ja niiden
yhteistyötapa on esitelty teoriassa. Fennian ja Handelsbankenin yhteistyö on eräänlaista verkostoitumista. Asiakaspalvelun
taito ja myyntityö ovat suuressa merkityksessä, kun kyse on vinkittämisestä. Lisäksi lukijan on hyvä
tietää, mitä kyseiset yritykset ovat ja mitä yhteistyö koskettaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusta. Lisäksi käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusta.
Kysymyslomake sisälsi sekä avoimia että vaihtoehtokysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä.
Tutkimuskohteena olivat Fennian myyntineuvottelijat, myyntisihteerit, myyntipäälliköt, asiakaspäälliköt sekä aluejohtajat
lähes koko Suomesta. Vastauksia saatiin 90 kappaletta.
Tuloksista kävi ilmi, että henkilökunta suhtautui yhteistyöhön positiivisesti. Suurin osa oli vinkittänyt asiakkaan
Handelsbankeniin. Kuitenkin jotain uutta yhteistyöhön kaivattiin.
Tulosten perusteella Fennia voi mahdollisesti kehittää yhteistyötä. Tulokset osoittavat toimivat tavat, mutta myös
ongelmakohdat. Ongelmana pidettiin sitä, ettei kaikilla paikkakunnilla ollut Handelsbankenia. Lisäksi Fennian
henkilökunta ajatteli, että vinkittäminen oli melko passiivista. Toiveena monella olikin, että asiaa yhteistyöstä pidettäisiin
enemmän esillä. Lähes kaikki vastaajat toivoivat yhteistä toimintaa lisää.
Handelsbankenin kanssa. Tavoitteena oli tuottaa Fennialle tietoa siitä, millaisia ongelmia yhteistyössä nähtiin
ja miten sitä voitaisiin kehittää. Vinkittämisellä tarkoitetaan sitä, kuinka Fennian henkilökunta ohjaa asiakkaan
Handelsbankeniin. Tutkimus suoritettiin heinä- ja elokuussa 2008.
Teoriassa käsiteltiin verkostoitumista, asiakaspalvelun taitoa ja myyntityötä. Fennian, Handelsbankenin ja niiden
yhteistyötapa on esitelty teoriassa. Fennian ja Handelsbankenin yhteistyö on eräänlaista verkostoitumista. Asiakaspalvelun
taito ja myyntityö ovat suuressa merkityksessä, kun kyse on vinkittämisestä. Lisäksi lukijan on hyvä
tietää, mitä kyseiset yritykset ovat ja mitä yhteistyö koskettaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusta. Lisäksi käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusta.
Kysymyslomake sisälsi sekä avoimia että vaihtoehtokysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä.
Tutkimuskohteena olivat Fennian myyntineuvottelijat, myyntisihteerit, myyntipäälliköt, asiakaspäälliköt sekä aluejohtajat
lähes koko Suomesta. Vastauksia saatiin 90 kappaletta.
Tuloksista kävi ilmi, että henkilökunta suhtautui yhteistyöhön positiivisesti. Suurin osa oli vinkittänyt asiakkaan
Handelsbankeniin. Kuitenkin jotain uutta yhteistyöhön kaivattiin.
Tulosten perusteella Fennia voi mahdollisesti kehittää yhteistyötä. Tulokset osoittavat toimivat tavat, mutta myös
ongelmakohdat. Ongelmana pidettiin sitä, ettei kaikilla paikkakunnilla ollut Handelsbankenia. Lisäksi Fennian
henkilökunta ajatteli, että vinkittäminen oli melko passiivista. Toiveena monella olikin, että asiaa yhteistyöstä pidettäisiin
enemmän esillä. Lähes kaikki vastaajat toivoivat yhteistä toimintaa lisää.