Hahmonluontityökalun suunnittelu palvelumuotoiluprosessin mukaisesti, : Latchback Games
Rantaharju, Riku (2022)
Rantaharju, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195386
Tiivistelmä
Työn aiheena oli hahmonluotityökalun prototyypin suunnittelu ja testaus palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Opinnäytetyössä kartoitettiin hahmon perustavanlaatuisia osatekijöitä, hahmonluontityökaluja ja hahmonluontiprosesseja erilaisissa medioissa. Tavoitteena oli monialaisen hahmonluontityökalun prototyypin suunnittelu. Työn toimeksiantajana oli Lahtelainen Indie-pelistudio Latchback Games.
Hahmonluontiin ja hahmojen olemukseen tutustuttiin pelisuunnittelun ja roolipelitutkimuksen avulla. Pelimekaniikat, videopelien toimintaperiaatteet, peligenret ja pelien tuotantoprosessi eivät siis olleet tarkastelun kohteena. Hahmonluontiprosessien moninaisuutta kartoitettiin pelisuunnittelun, roolipelitutkimuksen ja syventävien monialaisten asiantuntijahaastattelujen avulla. Kerätyssä materiaalissa korostuivat hahmonluontiprosessien ja mielenkiintoisten hahmojen koostumuksen yhdenkaltaisuus eri medioiden välillä, tarinankerronnallisten tarpeiden määrittävyys sekä tarve monialaiselle, karkeita hahmoaihioita tuottavalle ideointityökalulle.
Työssä kerättyä materiaalia sovellettiin korttipakkamaisen hahmonluontityökalun, eli hahmonluontipakan suunnittelussa. Hahmonluontipakan avulla voidaan tuottaa ilman esivalmisteluja, yksin tai ryhmässä, karkeita kvalitatiivisia hahmoaihioita monialaisiin hahmonluontitarpeisiin. Hahmonluontipakkaa voidaan käyttää nopeana ja tehokkaana ideointityökaluna tai avustavana työkaluna osana suunnitelmallisempaa hahmonluontityöprosessia. Pakka tuottaa käyttäjälleen arvoa sujuvoittamalla hahmoluontiprosessin ensimmäisiä ideointiin keskittyviä vaiheita.
Hahmonluontipakkaa testattiin pienessä ryhmässä, yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa ja testitulosten pohjalta löydettiin prototyypin jatkokehitysehdotuksia. Työssä suunniteltu työkalu vastasi toimeksiantajan tarpeisiin ja sitä voidaan tavoitteiden mukaisesti hyödyntää monialaisesti myös muissa yhteyksissä. The topic of this bachelor's thesis is to design and test a prototype of a character creation tool, using an established Service Design process. The thesis highlights the foundational factors of a character and the current state of character creation tools and processes in different media. The end goal is the design of a universal character creation tool that spans the basic needs across multiple fields. The principal of this thesis work is Latchback Games, an indie game studio based in Lahti.
Character creation and the fundamentals of a character was explored via existing studies in game design and roleplaying studies. Game mechanics, working principles of video games, genres and production of games were not considered in the scope of this thesis. The state-of-the-art of character creation processes was surveyed in terms of game design, roleplaying studies, and in-depth expert interviews across several topical fields. The survey highlighted the similarities in character creation processes and the core concepts of a good character across media and the importance of the boundaries imposed by the needs of storytelling. The survey also highlighted the need for a multidisciplinary tool capable of creating basic character concepts.
The information gathered in the survey was utilized in the design of a prototype character creation tool in the form of deck of cards. This Character Creation Deck can be used to create basic, qualitative character concepts for various uses with very little preparation, either alone or in a small group environment. The Deck can be used either as a quick and efficient tool for generating ideas or as a supporting tool in a larger, more predetermined character creation process. The value of the Deck comes in streamlining of the early steps of character creation, which focus on the core idea of a character.
The Deck was tested in a small group environment comprising representatives of the principal and the results yielded several suggestions for the improvement of the prototype. The tool was deemed sufficient to fulfill the needs of the principal and, as planned, it is suitable for similar needs in practically any context.
Hahmonluontiin ja hahmojen olemukseen tutustuttiin pelisuunnittelun ja roolipelitutkimuksen avulla. Pelimekaniikat, videopelien toimintaperiaatteet, peligenret ja pelien tuotantoprosessi eivät siis olleet tarkastelun kohteena. Hahmonluontiprosessien moninaisuutta kartoitettiin pelisuunnittelun, roolipelitutkimuksen ja syventävien monialaisten asiantuntijahaastattelujen avulla. Kerätyssä materiaalissa korostuivat hahmonluontiprosessien ja mielenkiintoisten hahmojen koostumuksen yhdenkaltaisuus eri medioiden välillä, tarinankerronnallisten tarpeiden määrittävyys sekä tarve monialaiselle, karkeita hahmoaihioita tuottavalle ideointityökalulle.
Työssä kerättyä materiaalia sovellettiin korttipakkamaisen hahmonluontityökalun, eli hahmonluontipakan suunnittelussa. Hahmonluontipakan avulla voidaan tuottaa ilman esivalmisteluja, yksin tai ryhmässä, karkeita kvalitatiivisia hahmoaihioita monialaisiin hahmonluontitarpeisiin. Hahmonluontipakkaa voidaan käyttää nopeana ja tehokkaana ideointityökaluna tai avustavana työkaluna osana suunnitelmallisempaa hahmonluontityöprosessia. Pakka tuottaa käyttäjälleen arvoa sujuvoittamalla hahmoluontiprosessin ensimmäisiä ideointiin keskittyviä vaiheita.
Hahmonluontipakkaa testattiin pienessä ryhmässä, yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa ja testitulosten pohjalta löydettiin prototyypin jatkokehitysehdotuksia. Työssä suunniteltu työkalu vastasi toimeksiantajan tarpeisiin ja sitä voidaan tavoitteiden mukaisesti hyödyntää monialaisesti myös muissa yhteyksissä.
Character creation and the fundamentals of a character was explored via existing studies in game design and roleplaying studies. Game mechanics, working principles of video games, genres and production of games were not considered in the scope of this thesis. The state-of-the-art of character creation processes was surveyed in terms of game design, roleplaying studies, and in-depth expert interviews across several topical fields. The survey highlighted the similarities in character creation processes and the core concepts of a good character across media and the importance of the boundaries imposed by the needs of storytelling. The survey also highlighted the need for a multidisciplinary tool capable of creating basic character concepts.
The information gathered in the survey was utilized in the design of a prototype character creation tool in the form of deck of cards. This Character Creation Deck can be used to create basic, qualitative character concepts for various uses with very little preparation, either alone or in a small group environment. The Deck can be used either as a quick and efficient tool for generating ideas or as a supporting tool in a larger, more predetermined character creation process. The value of the Deck comes in streamlining of the early steps of character creation, which focus on the core idea of a character.
The Deck was tested in a small group environment comprising representatives of the principal and the results yielded several suggestions for the improvement of the prototype. The tool was deemed sufficient to fulfill the needs of the principal and, as planned, it is suitable for similar needs in practically any context.