Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin työterveyshenkilöstön markkinointiosaamisen kehittäminen
Mäntymaa, Juha (2022)
Mäntymaa, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli HUS Työterveys ja aiheena oli HUSin työterveyshenkilöstön markkinointiosaamisen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville HUS Työterveyden henkilöstön markkinointiosaamisen nykytila, jotta saadaan ymmärrys asiakastilanteiden hallinnasta sekä pystytään nostamaan esiin henkilöstön markkinointiosaamisen kehitysehdotuksia. Työn tarkoituksena oli laatia kehityssuunnitelma, jolla pystytään ohjaamaan koko tulosalueen markkinointiosaamisen kehittämistä erilaisissa tapaamisissa sekä asiakastilanteissa ja näin lisäämään ammattimaisuutta sekä tietoisuutta HUSin strategiaan perustuen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös kvalitatiivisia piirteitä mukana kehittämisehdotusten esille saamiseksi. Tutkimusstrategia oli konstruktiivinen tutkimus, koska työssä luotiin uusi suunnitelma. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin toivelistatekniikkaa ja Gantt-menetelmää, joita käytettiin kehitysideoiden hankkimisessa sekä kehityssuunnitelman laatimisessa. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin Forms-kyselyä, johon sisällytettiin teemahaastattelun mukaiset teemat, että saatiin tarpeeksi hyödyllistä ja kattavaa tietoa henkilöstöltä. Aineiston analysointimenetelmänä oli teemoittelu, jolla pystyttiin jaottelemaan tiettyihin teemoihin nykytilaosaaminen ja kehitysehdotukset.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin osaamisen johtamiseen sekä markkinointiosaamiseen. Empiirisessä osassa esitetään kyselytutkimuksen tulokset markkinointiosaamisen nykytilasta, kehitysehdotukset sekä markkinointiosaamisen kehityssuunnitelma. Markkinointiosaamisen nykytilasta saatiin kattava kokonaiskuva tulosalueelta. Nykytilan osalta käytettiin kuutta taustamuuttujaa ja muut kysymykset oli
kohdistettuna HUSin strategian strategisiin päämääriin teemoitetusti. Markkinointiosaamisen kehitysehdotukset oli sisällytetty kyselyyn teemoittain ja ehdotuksia nousi jokaiseen teemaan.
Kehityssuunnitelmaan otettiin mukaan teemoittain viisi toteutettavissa olevaa kehityskohdetta, jotka liittyvät olennaisesti HUSin strategian strategisiin päämääriin, henkilöstön nykytilaosaamiseen sekä henkilöstön kehitysehdotuksiin. Kehityskohteet aikataulutettiin talouden seurannan mukaisesti vuosikolmanneksittain, kuten osavuosikatsaukset ja tilinpäätös talouden vuosikellossa. Tutkimuksen loppupohdintana voi todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaistua, tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja konstruktiosta tulee olemaan käytännön hyötyä HUS Työterveydelle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös kvalitatiivisia piirteitä mukana kehittämisehdotusten esille saamiseksi. Tutkimusstrategia oli konstruktiivinen tutkimus, koska työssä luotiin uusi suunnitelma. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin toivelistatekniikkaa ja Gantt-menetelmää, joita käytettiin kehitysideoiden hankkimisessa sekä kehityssuunnitelman laatimisessa. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin Forms-kyselyä, johon sisällytettiin teemahaastattelun mukaiset teemat, että saatiin tarpeeksi hyödyllistä ja kattavaa tietoa henkilöstöltä. Aineiston analysointimenetelmänä oli teemoittelu, jolla pystyttiin jaottelemaan tiettyihin teemoihin nykytilaosaaminen ja kehitysehdotukset.
Työn teoreettinen viitekehys rajattiin osaamisen johtamiseen sekä markkinointiosaamiseen. Empiirisessä osassa esitetään kyselytutkimuksen tulokset markkinointiosaamisen nykytilasta, kehitysehdotukset sekä markkinointiosaamisen kehityssuunnitelma. Markkinointiosaamisen nykytilasta saatiin kattava kokonaiskuva tulosalueelta. Nykytilan osalta käytettiin kuutta taustamuuttujaa ja muut kysymykset oli
kohdistettuna HUSin strategian strategisiin päämääriin teemoitetusti. Markkinointiosaamisen kehitysehdotukset oli sisällytetty kyselyyn teemoittain ja ehdotuksia nousi jokaiseen teemaan.
Kehityssuunnitelmaan otettiin mukaan teemoittain viisi toteutettavissa olevaa kehityskohdetta, jotka liittyvät olennaisesti HUSin strategian strategisiin päämääriin, henkilöstön nykytilaosaamiseen sekä henkilöstön kehitysehdotuksiin. Kehityskohteet aikataulutettiin talouden seurannan mukaisesti vuosikolmanneksittain, kuten osavuosikatsaukset ja tilinpäätös talouden vuosikellossa. Tutkimuksen loppupohdintana voi todeta, että tutkimusongelma saatiin ratkaistua, tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja konstruktiosta tulee olemaan käytännön hyötyä HUS Työterveydelle.