Turvallisuusjohtamisen kypsyysmallin mukaisen arviointityökalun kehittäminen liikenteenohjausyhtiölle
Rolamo, Riky (2022)
Rolamo, Riky
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215572
Tiivistelmä
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy on uusi organisaatio, jonka alle kootut tytäryhtiöt ovat pitkään omalla toimialallaan toimineita yrityksiä, joilla kaikilla on omat syvälle juurtuneet toimintatapansa. Konsernin strateginen tavoite on rakentaa Suomeen maailman turvallisin, sujuvin ja ympäristöystävällisin liikenne. Strategian toteuttaminen päätettiin aloittaa selvittämällä konsernin oman turvallisuuden hallinnan kypsyys.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia turvallisuuden kypsyysmalliin perustuva helppokäyttöinen arviointityökalu. Tavoitteena oli, että työkalulla pystyttäisiin arvioimaan kaikkien Fintraffic-konsernin tytäryhtiöiden turvallisuuden johtamisjärjestelmien kypsyyttä suhteessa toisiinsa ja ulkopuolisiin toimijoihin. Käytettävä kypsyysmalli oli valittu toimeksiantaja Fintraffic Oy:n toimesta ennen opinnäytetyön aloitusta. Opinnäytetyössä tehtiin arviointityökalun käytännön kehitys, joka sisältää sekä testauksen että soveltuvuuden arvioinnin.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Lopputuotteena syntyi valmis arviointityökalu. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, diskurssia, havainnointia sekä haastattelua. Tärkeimpinä tietoperusteina olivat turvallisuusjohtamiseen ja kypsyyteen liittyvä kirjallisuus, Euroopan Unionin rautatieviraston julkaisema johtamisen ja hallinnan kypsyysmalli sekä menetelmäkirjallisuus.
Lopputuotteena syntyi Microsoft Excel -laskentaohjelmaa monipuolisesti hyödyntävä työkalu. Työkalussa kypsyysmallin osa-alueet on jaoteltu välilehdille ja kypsyystasojen vaatimukset ovat yksinkertaistettu ja pilkottu virkkeistä väittämiksi. Työkalua testattiin käyttämällä sitä kunkin tytäryhtiön turvallisuuden johtamisjärjestelmän kypsyyden arviointiin. Työkalun soveltuvuutta arvioitiin sen rakenteen ja käyttökokemuksen sekä käytetyn kypsyysmallin soveltuvuuden perusteella. Työkalun rakenteeseen tehty ratkaisu muokata kypsyystasojen vaatimukset virkkeistä yksittäisiksi väittämiksi keräsi sekä positiivista että negatiivista palautetta. Työkalun käyttökokemusta pidettiin testiryhmän toimesta selkeänä ja kohtuullisen helppona. Käytetyn kypsyysmallin mukaiset vaatimukset nähtiin sopivina kaikkien tytäryhtiöiden arviointiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arviointityökalu on tarkoituksemukainen toimeksiantajan asettamaa käyttötarkoitusta varten. Työkalu soveltuu kaikkien liikennemuotojen arviointiin ja oli riittävän helppokäyttöinen soveltuakseen käytettäväksi myös jatkossa. Jatkokehityksessä voidaan keskittyä väittämien sanamuotojen selkeyttämiseen ja ohjeistuksen kehittämiseen, jotta työkalun käytettävyys ja selkeys saadaan nostettua nykyistä paremmalle tasolle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia turvallisuuden kypsyysmalliin perustuva helppokäyttöinen arviointityökalu. Tavoitteena oli, että työkalulla pystyttäisiin arvioimaan kaikkien Fintraffic-konsernin tytäryhtiöiden turvallisuuden johtamisjärjestelmien kypsyyttä suhteessa toisiinsa ja ulkopuolisiin toimijoihin. Käytettävä kypsyysmalli oli valittu toimeksiantaja Fintraffic Oy:n toimesta ennen opinnäytetyön aloitusta. Opinnäytetyössä tehtiin arviointityökalun käytännön kehitys, joka sisältää sekä testauksen että soveltuvuuden arvioinnin.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapa oli toimintatutkimus. Lopputuotteena syntyi valmis arviointityökalu. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, diskurssia, havainnointia sekä haastattelua. Tärkeimpinä tietoperusteina olivat turvallisuusjohtamiseen ja kypsyyteen liittyvä kirjallisuus, Euroopan Unionin rautatieviraston julkaisema johtamisen ja hallinnan kypsyysmalli sekä menetelmäkirjallisuus.
Lopputuotteena syntyi Microsoft Excel -laskentaohjelmaa monipuolisesti hyödyntävä työkalu. Työkalussa kypsyysmallin osa-alueet on jaoteltu välilehdille ja kypsyystasojen vaatimukset ovat yksinkertaistettu ja pilkottu virkkeistä väittämiksi. Työkalua testattiin käyttämällä sitä kunkin tytäryhtiön turvallisuuden johtamisjärjestelmän kypsyyden arviointiin. Työkalun soveltuvuutta arvioitiin sen rakenteen ja käyttökokemuksen sekä käytetyn kypsyysmallin soveltuvuuden perusteella. Työkalun rakenteeseen tehty ratkaisu muokata kypsyystasojen vaatimukset virkkeistä yksittäisiksi väittämiksi keräsi sekä positiivista että negatiivista palautetta. Työkalun käyttökokemusta pidettiin testiryhmän toimesta selkeänä ja kohtuullisen helppona. Käytetyn kypsyysmallin mukaiset vaatimukset nähtiin sopivina kaikkien tytäryhtiöiden arviointiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arviointityökalu on tarkoituksemukainen toimeksiantajan asettamaa käyttötarkoitusta varten. Työkalu soveltuu kaikkien liikennemuotojen arviointiin ja oli riittävän helppokäyttöinen soveltuakseen käytettäväksi myös jatkossa. Jatkokehityksessä voidaan keskittyä väittämien sanamuotojen selkeyttämiseen ja ohjeistuksen kehittämiseen, jotta työkalun käytettävyys ja selkeys saadaan nostettua nykyistä paremmalle tasolle.
