Yläkouluikäisten nuorten ahdistuneisuus : ahdistuneisuutta käsittelevä opas nuorille
Piipponen, Elina; Pitkänen, Roosa (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Piipponen, Elina
Pitkänen, Roosa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215604
Tiivistelmä
Nuorten kokema ahdistus on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana ja ilmiö näkyy yhä enemmän myös oppilashuollon työkentällä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää yläkouluikäisten nuorten mielenhyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Siun soten Keskisen alueen oppilashuollolle työväline, joka tukee oppilashuollon työntekijöiden työskentelyä ahdistuneen nuoren kanssa.
Menetelminä tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä olivat olemassa olevien aineistojen hyödyntäminen, dialogiset keskustelut, oppilashuollon osallistamiseen käytetty ideariihi menetelmä, palautekyselyt sekä opinnäytetyöpäiväkirjan kokoaminen. Eri menetelmien hyödyntäminen mahdollisti tarvittavan tiedon keräämisen oppaan laatimista ja arviointia varten.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui ahdistuneisuutta käsittelevä opas, joka rakentuu neljästä osa-alueesta: ahdistusta koskeva informaatio, ahdistusta helpottavat keinot, mielenterveyden tukipilarit, sekä nuorta tukevat tahot ja ihmiset. Kirjallisen oppaan rinnalle syntyi myös seitsemän ahdistusta käsittelevää lyhytvideota, jotka linkittyvät oppaaseen QR-koodin avulla. Kerätty palaute osoitti toimeksiantajan kokeneen tuotoksen vastaavan tarpeeseen ja antavan lisäarvoa oppilashuollon tekemään työhön. Opas koettiin sisällöltään informatiiviseksi ja kattavaksi sekä ulkoasultaan ja toteutustavoiltaan onnistuneeksi.
Menetelminä tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä olivat olemassa olevien aineistojen hyödyntäminen, dialogiset keskustelut, oppilashuollon osallistamiseen käytetty ideariihi menetelmä, palautekyselyt sekä opinnäytetyöpäiväkirjan kokoaminen. Eri menetelmien hyödyntäminen mahdollisti tarvittavan tiedon keräämisen oppaan laatimista ja arviointia varten.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui ahdistuneisuutta käsittelevä opas, joka rakentuu neljästä osa-alueesta: ahdistusta koskeva informaatio, ahdistusta helpottavat keinot, mielenterveyden tukipilarit, sekä nuorta tukevat tahot ja ihmiset. Kirjallisen oppaan rinnalle syntyi myös seitsemän ahdistusta käsittelevää lyhytvideota, jotka linkittyvät oppaaseen QR-koodin avulla. Kerätty palaute osoitti toimeksiantajan kokeneen tuotoksen vastaavan tarpeeseen ja antavan lisäarvoa oppilashuollon tekemään työhön. Opas koettiin sisällöltään informatiiviseksi ja kattavaksi sekä ulkoasultaan ja toteutustavoiltaan onnistuneeksi.