Yrityksen tunnettuuden kehittäminen digitaalisen markkinoinnin keinoin
Salminen, Sara (2022)
Salminen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi vaikuttavat yrityksen tunnettuuteen. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä toimet sosiaalisessa mediassa ja eri digitaalisen markkinoinnin kanavissa ovat tehokkaimmat yrityksen tunnettuuden kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona joensuulaiselle vaate- ja asustealan yritykselle, Piikoskelle.
Teoriaosuuden ensimmäinen osuus käsittelee tunnettuutta käsitteenä sekä tunnettuuden eri osa-alueita. Toinen osuus teoriasta käsittelee sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin usean eri yrityksen asiantuntijoita, jotka työskentelevät digitaalisen markkinoinnin parissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisella medialla ja digitaalisella markkinoinnilla on iso merkitys yrityksen tunnettuuden kehittämisessä. Sosiaalinen media on välttämätön työkalu yritykselle ja usein se on yrityksen ensisijainen markkinointikeino. The aim of the thesis was to study how social media and digital marketing affect the public awareness of a company. In addition, there was attempt to find out which actions in the social media and various digital marketing channels are most effective in the development of the public awareness of a company. The thesis was carried out as an assignment for Piikoski, a clothing and accessories company in Joensuu.
The first part of the theoretical section deals with awareness as a concept as well as its different aspects. The second part deals with social media, digital marketing, and digital marketing channels. The research was qualitative, and it was conducted in the form of thematic interviews. For the study experts from several companies working in digital marketing were interviewed.
Based on the results of the thesis research, social media and digital marketing play an important role in the development of the company's public awareness. Social media is an essential tool for a companies and it is often the company’s primary marketing tool.
Teoriaosuuden ensimmäinen osuus käsittelee tunnettuutta käsitteenä sekä tunnettuuden eri osa-alueita. Toinen osuus teoriasta käsittelee sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin usean eri yrityksen asiantuntijoita, jotka työskentelevät digitaalisen markkinoinnin parissa.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisella medialla ja digitaalisella markkinoinnilla on iso merkitys yrityksen tunnettuuden kehittämisessä. Sosiaalinen media on välttämätön työkalu yritykselle ja usein se on yrityksen ensisijainen markkinointikeino.
The first part of the theoretical section deals with awareness as a concept as well as its different aspects. The second part deals with social media, digital marketing, and digital marketing channels. The research was qualitative, and it was conducted in the form of thematic interviews. For the study experts from several companies working in digital marketing were interviewed.
Based on the results of the thesis research, social media and digital marketing play an important role in the development of the company's public awareness. Social media is an essential tool for a companies and it is often the company’s primary marketing tool.