Päiväkoti-koulun sisustussuunnitelma : Tila lapsen kehityksen tukena
Kivioja, Taru (2014)
Kivioja, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096919
Tiivistelmä
Oppimisympäristöt muuttuvat yhteiskunnan, kulttuurin ja teknologian kehityksen myötä. Muutokset eivät vaikuta ainoastaan opetus- ja kasvatusmenetelmiin, vaan myös tilojen on muututtava niiden mukana. Fyysisen ympäristön vaikutus ihmisen hyvinvointiin on kiistaton, ja hyvin suunnitellut tilat eivät vain tarjoa raameja eri toiminnoille, vaan myös vaikuttavat asenteeseen ja innostukseen.
Opinnäytetyön aiheena on päiväkoti-koulun sisustussuunnitelma Myllymäen koulun laajennukseen Lappeenrantaan. Tavoitteena on suunnitella tila, joka tukee lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Innostavat ja monipuoliset tilat herättävät halun oppia ja kehittävät motorisia, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja kuin itsestään.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tilasuunnitelma, joka käsittelee tilaa toiminnallisena ja esteettisenä kokonaisuutena. Suunnitelmat ovat konseptinomaisia ja ne tarjoavat uusia näkökulmia päiväkotien ja koulujen suunnitteluun. Näin ollen ideoita ja elementtejä voidaan soveltaa myös muihin vastaavanlaisiin projekteihin.
Opinnäytetyön aiheena on päiväkoti-koulun sisustussuunnitelma Myllymäen koulun laajennukseen Lappeenrantaan. Tavoitteena on suunnitella tila, joka tukee lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Innostavat ja monipuoliset tilat herättävät halun oppia ja kehittävät motorisia, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja kuin itsestään.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tilasuunnitelma, joka käsittelee tilaa toiminnallisena ja esteettisenä kokonaisuutena. Suunnitelmat ovat konseptinomaisia ja ne tarjoavat uusia näkökulmia päiväkotien ja koulujen suunnitteluun. Näin ollen ideoita ja elementtejä voidaan soveltaa myös muihin vastaavanlaisiin projekteihin.