Yrityksen X artesaanijäätelöiden ja -sorbettien brändäysmahdollisuudet
Riihijärvi, Susanna (2014)
Riihijärvi, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yritys X:n artesaanijäätelöiden ja -sorbettien brändäysmahdollisuudet. Työn tavoitteena on välittää yrityksen henkilökunnalle tietoa brändistä ja brändin rakentamisesta. Brändäystä sivutaan myös markkinoinnin perusteissa, markkinointiviestinnässä ja erityisesti sosiaalisessa mediassa sekä asiakassegmentoinnissa.
Opinnäytetyö painottuu teoriaan, jonka pohjalta brändin rakentamista sivuavia aihealueita sekä itse brändin rakentamista tarkastellaan ja ideoidaan monipuolisesti. Brändäyksen näkökulma kohdistuu kuluttajille suunnattujen artesaanijäätelöiden ja -sorbettien brändin ideointiin. Yrityksen käyttöön annetaan valmiita brändiin liittyviä analyysejä ja pohdintoja. Lisäksi ideoidaan kotisivuja ja Facebook-sivua koskevaa brändin rakentamista tukevaa viestintää. Markkinointiviestintä suunnataan yrityksen brändin taustaan, yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen ja vuorovaikutteiseen viestintään.
Brändin rakentaminen on pitkäkestoinen ja monivaiheinen prosessi, eikä yhtä oikeaa tapaa brändäykseen ole. Brändäys on kuitenkin olennaista nykyisillä markkinoilla kilpailtaessa, koska brändin ja sen luoman arvon merkitys asiakkaille on usein jopa tuotteita suurempi. Yritys X:llä on hyvät mahdollisuudet brändin rakentamiseen, kunhan liiketoiminnan osa-alueet markkinointia myöten suunnitellaan ja yhdenmukaistetaan brändiä tukeviksi.
Opinnäytetyö painottuu teoriaan, jonka pohjalta brändin rakentamista sivuavia aihealueita sekä itse brändin rakentamista tarkastellaan ja ideoidaan monipuolisesti. Brändäyksen näkökulma kohdistuu kuluttajille suunnattujen artesaanijäätelöiden ja -sorbettien brändin ideointiin. Yrityksen käyttöön annetaan valmiita brändiin liittyviä analyysejä ja pohdintoja. Lisäksi ideoidaan kotisivuja ja Facebook-sivua koskevaa brändin rakentamista tukevaa viestintää. Markkinointiviestintä suunnataan yrityksen brändin taustaan, yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen ja vuorovaikutteiseen viestintään.
Brändin rakentaminen on pitkäkestoinen ja monivaiheinen prosessi, eikä yhtä oikeaa tapaa brändäykseen ole. Brändäys on kuitenkin olennaista nykyisillä markkinoilla kilpailtaessa, koska brändin ja sen luoman arvon merkitys asiakkaille on usein jopa tuotteita suurempi. Yritys X:llä on hyvät mahdollisuudet brändin rakentamiseen, kunhan liiketoiminnan osa-alueet markkinointia myöten suunnitellaan ja yhdenmukaistetaan brändiä tukeviksi.