Ympäristökasvatus Imatran kaupungin varhaiskasvatuksessa
Dillström, Nonna; Hupli, Nelli (2022)
Dillström, Nonna
Hupli, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286338
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ympäristökasvatuksesta Imatran kaupungin päiväkodeissa ja esiopetuksessa. Opinnäytetyössämme avattiin ympäristökasvatusta ja sen teemoja sekä yleisesti että varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä kartoitettiin Webropol-kyselylomakkeen avulla ympäristökasvatuksen ja sen eri teemojen toteutumista sekä niihin käytettäviä välineitä ja menetelmiä. Lisäksi kartoitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä, arvoja sekä kehitysideoita. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä, ja se lähetettiin Imatran kaupungin varhaiskasvattajille. Kyselyyn vastasi 23 työntekijää. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä, teemoittelua ja vastausluokkia hyödyntäen.
Kyselystä saaduista vastauksista nousi esiin, että ympäristökasvatusta arvostetaan ja toteutetaan varhaiskasvatuksen arjessa monipuolisesti. Eniten ympäristökasvatuksen toteuttamisessa käytetyt välineet ja menetelmät olivat retket, kirjat ja ympäristön havainnoiminen. Tärkeimmiksi teemoiksi vastauksista nousivat luonnon tutkiminen ja luonnossa liikkuminen. Ympäristökasvatuksen teemat näkyivät arjessa muun muassa kierrätyksenä sekä lähiympäristöön tutustumisena. Vastauksista nousi esiin myös resurssien puute, joka hankaloittaa ja eriarvoistaa ympäristökasvatuksen toteuttamista.
Vastauksissa korostui käytettävissä olevien resurssien vaikutus ympäristökasvatuksen toteuttamiseen sekä kasvattajien kokemus siitä, että ympäristökasvatus jää varhaiskasvatuksen tehtäväksi. Lisäksi vastauksista korostui kasvattajien näkemys lasten myönteisten luontokokemusten tärkeydestä. Kasvattajien vastauksien perusteella ympäristökasvatuksen tulisi olla suunnitelmallisempaa ja konkreettisempaa sekä lapsia osallistavaa. Kehitysideoina oli muun muassa ympäristökasvatuksen vuosikello sekä resurssien lisääminen.
Kyselystä saaduista vastauksista nousi esiin, että ympäristökasvatusta arvostetaan ja toteutetaan varhaiskasvatuksen arjessa monipuolisesti. Eniten ympäristökasvatuksen toteuttamisessa käytetyt välineet ja menetelmät olivat retket, kirjat ja ympäristön havainnoiminen. Tärkeimmiksi teemoiksi vastauksista nousivat luonnon tutkiminen ja luonnossa liikkuminen. Ympäristökasvatuksen teemat näkyivät arjessa muun muassa kierrätyksenä sekä lähiympäristöön tutustumisena. Vastauksista nousi esiin myös resurssien puute, joka hankaloittaa ja eriarvoistaa ympäristökasvatuksen toteuttamista.
Vastauksissa korostui käytettävissä olevien resurssien vaikutus ympäristökasvatuksen toteuttamiseen sekä kasvattajien kokemus siitä, että ympäristökasvatus jää varhaiskasvatuksen tehtäväksi. Lisäksi vastauksista korostui kasvattajien näkemys lasten myönteisten luontokokemusten tärkeydestä. Kasvattajien vastauksien perusteella ympäristökasvatuksen tulisi olla suunnitelmallisempaa ja konkreettisempaa sekä lapsia osallistavaa. Kehitysideoina oli muun muassa ympäristökasvatuksen vuosikello sekä resurssien lisääminen.