Digitaalisen itsepalveluportaalin palvelut ja hyödyt kuntaorganisaatioille
Lappalainen, Päivi (2022)
Lappalainen, Päivi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286342
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kuntien Tiera Oy:lle. Työssä tutkittiin minkälaisia palveluita Tieran tarjoamaan digitaaliseen itsepalveluportaaliin (Efecte ESS) on julkaistu ja millaista hyötyä portaalista on ollut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään organisaation sisäisten palvelujen digitalisointia sekä yleisellä tasolla Software as a Service teoriaa ja itsepalveluportaaleita.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin käyttäen teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin viidelle Efecten palvelunhallintajärjestelmän pääkäyttäjälle, jotka olivat Tieran asiakkaita eri kuntaorganisaatioista.
Tutkimuksessa selvisi, että itsepalveluportaalille oli julkaistu runsaasti erilaisia palveluita ja että itsepalveluportaalista on ollut hyötyä haastateltujen kuntaorganisaatioissa. Kaikki haastatellut kuntaorganisaatiot olivat lisänneet portaalille tietohallinnon palveluita ja osa oli julkaissut hyvin laajalla skaalalla palveluita ICT-palveluista varhaiskasvatuksen ja kielenkääntäjien palveluihin. Itsepalveluportaalin hyötyjä olivat mm. ajansäästö, helppous, työrauhan lisääntyminen sekä henkilö- ja aikasidonnaisuuden poistuminen.
Tulokset julkaistuista palveluista ja itsepalveluportaalin hyödyistä voivat auttaa toimeksiantajaa uusien asiakkaiden hankkimisessa ja toisaalta nykyiset asiakkaat saattavat saada ideoita omien palveluvalikoimiensa laajentamiseen. Itsepalveluportaalia ei kaikissa tutkituissa kuntaorganisaatioissa hyödynnetty kovin tehokkaasti loppukäyttäjäpuolella. Loppukäyttäjien houkutteleminen itsepalveluportaalin käyttäjiksi voidaan nähdä haasteena, jota toimeksiantajankin olisi hyvä miettiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään organisaation sisäisten palvelujen digitalisointia sekä yleisellä tasolla Software as a Service teoriaa ja itsepalveluportaaleita.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin käyttäen teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin viidelle Efecten palvelunhallintajärjestelmän pääkäyttäjälle, jotka olivat Tieran asiakkaita eri kuntaorganisaatioista.
Tutkimuksessa selvisi, että itsepalveluportaalille oli julkaistu runsaasti erilaisia palveluita ja että itsepalveluportaalista on ollut hyötyä haastateltujen kuntaorganisaatioissa. Kaikki haastatellut kuntaorganisaatiot olivat lisänneet portaalille tietohallinnon palveluita ja osa oli julkaissut hyvin laajalla skaalalla palveluita ICT-palveluista varhaiskasvatuksen ja kielenkääntäjien palveluihin. Itsepalveluportaalin hyötyjä olivat mm. ajansäästö, helppous, työrauhan lisääntyminen sekä henkilö- ja aikasidonnaisuuden poistuminen.
Tulokset julkaistuista palveluista ja itsepalveluportaalin hyödyistä voivat auttaa toimeksiantajaa uusien asiakkaiden hankkimisessa ja toisaalta nykyiset asiakkaat saattavat saada ideoita omien palveluvalikoimiensa laajentamiseen. Itsepalveluportaalia ei kaikissa tutkituissa kuntaorganisaatioissa hyödynnetty kovin tehokkaasti loppukäyttäjäpuolella. Loppukäyttäjien houkutteleminen itsepalveluportaalin käyttäjiksi voidaan nähdä haasteena, jota toimeksiantajankin olisi hyvä miettiä.